Han forteller at tutingen vekker «prinsessen» minst to kvelder hver eneste uke.

– Slutt med dette. Det er ikke nødvendig å hilse med hornet, spesielt ikke om kvelden når små barn skal sove, sier regionsjef Herman A. Hanson i NLF i Nordland og støtter småbarnsfaren.

Pappa Øystein Allan Eide (t.v.) ber tungbilsjåførene slutte og tute, og får støtte av regionsjef Herman A. Hanson i NLF Pappa Øystein Allan Eide (t.v.) ber tungbilsjåførene slutte og tute, og får støtte av regionsjef Herman A. Hanson i NLF

Tut-tut
Eide bor i Nord-Salten, nærmere bestemt i Kjøpsvik i Nordland. Familiens hus ligger bare 50 meter fra kaia der fergene mellom Drag og Kjøpsvik legger til. Han forteller at mange lastebilsjåfører gjerne tuter et par ganger når de kommer i land og møter en kollega som er på tur inn på ferga.

– Vi bruker på å legge Aria ved sju-halv åtte tiden. Og når ferga kommer til kai klokka 20 og klokka 22 blir det ofte noe tuting fra de digre lastebilhornene, forteller han.

Det fører til at Aria som akkurat har falt til ro våkner opp og er lys våken.

– Da tar det ofte en time før vi får roet henne igjen, forklarer pappa Øystein.

Ikke sint
Han hevder at han ikke er verken sint eller forbannet, selv om han har lagt ut kommentarer på sin Facebook-profil som kan tyde på det.

– Vi er mest oppgitt, og ber bare om at yrkessjåførene tar litt hensyn. Det er slitsomt å måtte ta leggeseremonien flere ganger samme kveld, sier han.

Småbarnsfamilien har bodd et steinkast unna fergekaia de fem siste årene, men vurderer ikke å flytte på grunn av tutinga.

Skjermdump fra Google maps/motasje NLF Skjermdump fra Google maps/motasje NLF

Økt trafikk
Det er Torghatten Nord som drifter ferga M/F Vardehorn mellom Drag og Kjøpsvik. De har 18 avganger og frakter cirka 100 vogntog i døgnet. På det meste har de kapasitet til ti vogntog. Overfarten tar 45 minutter og gir yrkessjåførene mulighet til pause, samtidig som de unngår Skjellesvikskaret og Ulvsvågskaret. Vinterstid er det ofte problemer for store kjøretøy gjennom disse områdene.

– Vi har hatt en økning på 13 prosent det siste året, og tungbilene utgjør hoveddelen av veksten, forteller Veronica Fjelldal i Trollhatten Nord.

På det meste frakter de 7.400 såkalte personbilenheter per måned.

Må vente
Trafikkveksten betyr også at det ikke alltid er plass til alle vogntogene.

– Det er ikke uvanlig at det står igjen både tre og fem store biler når vi legger fra kai, sier matros Geir Lindseth om bord på Verdehorn.

– I gjennomsnitt har vi vel seks-sju vogntog om bord hver tur, legger han til.

Men noen plakat om bord om at lastebilsjåførene skal vise hensyn og ikke tute når de kommer i land er han heller tvilende til.

– Vi får håpe at det hjelper at dette omtales hos lastebileierforbundet da, sier småbarnsfar Øystein Allan Eide.