Volvos FMX-serie av lastebiler er så barske som det er mulig å få dem. Minstemann blant Volvos lastebiler - FL - er knapt så tøff. Men blir FL en slags FMX-light når man øker markfrigangen og gir den drift på alle aksler? 

12 til 16 tonn

Med en totalvekt på mellom 12 og 16 tonn er FL bilen for de lettere transportoppdragene. Perfekt til lokaldistribusjon eller kommunal drift med sine kompakte ytre mål og sin lettkjørthet. Hytta kan leveres i tre ulike versjoner og mellom chassisvangene er en sekssylindret 7,7-liters motor med 250 eller 280 hestekrefter montert. Nytt er det at motoren nå også har muligheten til å drive forakselen når ekstra fremkommelighet er påkrevet.

PLAN: Med plan og kran er dette en typisk utstyrt bil for elverk og for entreprenører som trenger en lettkjørt bil med god fremkommelighet. Foto: Jan Harry Svendsen PLAN: Med plan og kran er dette en typisk utstyrt bil for elverk og for entreprenører som trenger en lettkjørt bil med god fremkommelighet. Foto: Jan Harry Svendsen

Bedre bakkeklaring

Markfrigangen er økt med rett over seks centimeter foran og rundt ti centimeter bak på FL 4x4. Dermed øker angrepsvinkelen, noe som igjen gjør bilen bedre egnet til å løse litt tøffere oppgaver enn en standard FL. Bilen finnes i to versjoner: En med permanent firehjulsdrift, og en hvor forakselen er frittløpende til man kobler den inn ved hjelp av en knapp på dashbordet. Vi kjørte sistnevnte, og den hadde også lavserie og sperrer. På den måten blir FL 4x4 en slags FMX-light. For elverk med kronglete anleggsveier, eller for entreprenøren som ikke trenger å flytte de tyngste børene på ulendte skogsveier, er bilen nærmest perfekt. 

INGEN LUKSUS: Førermiljøet er oversiktlig, men den store luksusfølelsen uteblir. Foto: Jan Harry Svendsen INGEN LUKSUS: Førermiljøet er oversiktlig, men den store luksusfølelsen uteblir. Foto: Jan Harry Svendsen

Økt svingradius, stiv fjæring

Ute på veien har den likevel enkelte svakheter. Firehjulsdriften øker snudiameteren noe sammenliknet med en ordinær FL – og med 2000 omdreininger i minuttet ved 80 kilometer i timen er det lett å begynne å lete etter det giret som ikke er der...

Noe vindsus er det også, samtidig som bilen er stiv.

Gledelig er den smidige girkassen. Med sine seks trinn, og den korte girspaken svupper girene på plass uten de store anstrengelsene. Klutsjen er lett å dosere – og vel oppe i fart gjør motorens 1050 Nm sitt til at du ikke trenger å gire alt for mye.

Dermed blir FL 4x4 et slags kinderegg. Med den innkoblingsbare forakselen som vår bil var utstyrt med er en praktisk distribusjonsbil bare ett knappetrykk unna å bli en langt barskere doning som takler veier litt utenom de vanlige. For mange er det velkomment.

FAKTA: VOLVO FL 280 4x4

Motor: Sekssylindret rekkemotor (D8K). 7,7 liter

Effekt: 280 hk v. 2100 o/min

Moment: 1050 Nm v. 950- 1700 o.min

Drivverk: Manuell 6-trinns girkasse. Lavserie og sperrer på for- og bakaksel. Allison automatkasse kan leveres. Innsjaltbar (testbil) eller permanent firehjulsdrift. 

Totalvekt: 12-16 tonn