Blant personbilene er ”premium” nivået alle strekker seg etter. Overflatene i interiøret skal være myke, skinnet skal være bløtt og sømmene skal være rette. Det skal ose kvalitet av materialvalg, fargesammensetning og design.

Akkurat som det gjør i Scanias nye lastebil. 

Høy kvalitetsfølelse

Det store rattet ligger godt i hendene. Instrumentene er oversiktlige og knappene er logisk plassert. I kjent stil omslutter førerplassen føreren, men plasseringen av førersetet er ny. Scania lover bedre fleksibilitet og økt sikkerhet når de har flyttet førersetet nærmere frontruten og ut til venstre.

Alt i alt har Scania tenkt mye på å bedre førerens arbeidsforhold og derfor lover de også at kjøreturen skal være like komfortabel enten du rager 150 eller 200 centimeter over havet. I S-cab’en er dessuten gulvet flatt slik at man lettere kan bevege seg rundt – og ulike innredninger og sendeløsninger kan leveres.

Det som forbløffer aller mest er likevel kvalitetsfølelsen. Automatisk drar jeg paralleller til tysk premium når jeg sitter her. Selv de mest utfordrende strekningene på pressetesten rikker ikke ved bilens kjørbarhet eller komfort. I byen er oversiktligheten god – og jeg trodde aldri jeg skulle skrive dette om noen lastebil – men den er faktisk også lettkjørt.

Solide materialer og høy opplevd følelse av kvalitet gir bilen særpreg. Samtidig er førermiljøet funksjonelt og instrumentene er lettleste. Foto: Jan Harry Svendsen Solide materialer og høy opplevd følelse av kvalitet gir bilen særpreg. Samtidig er førermiljøet funksjonelt og instrumentene er lettleste. Foto: Jan Harry Svendsen

Kortere bremselengde og sidekollisjonsputer

Komforten er i en klasse for seg. Kjørestillingen er fin og det eneste du hører fra motoren er hviningen fra turboladeren. Ellers er det stille. Svært stille.

Scania har jobbet mye med sikkerhet i den nye bilen. Autobrems er på plass, det samme er vingleassistent og sidekollisjonsputer som blåses opp dersom bilen innblandes i en velt. I alt har 45 biler blitt ofret på sikkerhetens alter under utviklingsprosessen i såkalte helbilstester.

Bremsene har også blitt bedre. Den nye bilen bruker 38 meter på å stoppe fra 80 kilometer i timen med 40 tonn totalvekt. Det er to meter kortere enn forgjengeren.

Samtidig er festene for hytta konstruert til å gi seg ved for eksempel en påkjørsel bakfra. Opptil 40 centimeter kan hytta bevege seg bakover ved en ulykke. På den måten absorberes energi, noe som igjen øker sikkerheten.

Dette er en av de autentiske testbilene som ble brukt under utviklingen av den nye lastebilen. Internt ble den kalt Malaga. Akkurat denne bilen har rullet rundt 200 000 kilometer i testøyemed. Foto: Jan Harry Svendsen Dette er en av de autentiske testbilene som ble brukt under utviklingen av den nye lastebilen. Internt ble den kalt Malaga. Akkurat denne bilen har rullet rundt 200 000 kilometer i testøyemed. Foto: Jan Harry Svendsen

Skreddersøm

Teknisk har det også skjedd mye med nykommeren. Forakselen er flyttet og tyngdepunktet er lavere. For første gang har Scania kommet med et system som automatisk tilpasser serviceintervallene etter bilens bruk. Dermed kan man optimalisere servicetjenestene og sørge for at bilen er mest mulig på veien – og Scania tar selv kontakt med kunden når det er tid for service og ettersyn. På den måten har bileieren alltid en bil som fungerer perfekt.

Samtidig pensjonerer man begrepet Total Cost of Ownership (TCO) og erstatter det med Total Operating Economy (TOE). Ideen er å skreddersy lastebilen slik at den kan utføre sitt spesifikke transportoppdrag best mulig og med lavest mulig kostnad gjennom livsløpet. 

- Vår basis ligger i vår erfaring, men også de over 200 000 bilene som hver dag sender data inn til oss om hvordan de brukes og hvordan de kjøres. Ved å kombinere alt dette er vi i stand til å tilby kundene ikke bare en lastebil, men en lastebil som blir en svært viktig del av kundens verdikjede og som er nøye tilpasset de jobbene transportøren utfører. Det er liten vits i å spesifisere en bil for tungtransport dersom den brukes til noe annet. Det er ikke lenger slik at én bil passer til alt. Nå handler det om skreddersøm, forklarer Christopher Podgorski som er Senior Vice President hos Scania i Södertälje.

Nettopp derfor har det også vært viktig å redusere forbruket på den nye bilen. Optimaliserte motorer og helt nye konstruksjoner, men aller viktigst, bedret aerodynamikk gir i gjennomsnitt fem prosent lavere forbruk enn forgjengeren.

Scania har jobbet mye med å senke luftmotstanden. Denne modellen ble brukt i mange av testene som ble gjort i vindtunnelen. Foto: Jan Harry Svendsen Scania har jobbet mye med å senke luftmotstanden. Denne modellen ble brukt i mange av testene som ble gjort i vindtunnelen. Foto: Jan Harry Svendsen

Ny rekkesekser, men V8-erne lever videre

Fortsatt vil V8-ere utgjøre en viktig stamme i den nye Scaniaens motorprogram – men en ny serie av rekkeseksere er også på plass. Toppmodellen blant sekserne er en 13-liters motor med 500 hestekrefter og 2550 Newtonmeter i dreiemoment. Blant V8-erne yter toppmodellen 730 hestekrefter og leverer et dreiemoment på 3500 newtonmeter fra et slagvolum på 16 liter.

Også automatkassen OptiCruise er modifisert på den nye bilen. Sammenlignet med OptiCruise i forgjengeren er girskiftene nå 45 prosent raskere. Sammen med topografisk kartverk analyserer bilens motorstyresystem veien flere kilometer frem. På den måten tilpasses motor og drivlinje optimalt - noe som igjen gir bedre flyt og lavere drivstoffkostnader.

Sikkerhet har vært viktig under utviklingsprosessen. Ved hjelp av disse knappene kan man flytte fjernlyset ned slik at man slipper å blendes ved for eksempel kjøring i snøvær. Foto: Jan Harry Svendsen Sikkerhet har vært viktig under utviklingsprosessen. Ved hjelp av disse knappene kan man flytte fjernlyset ned slik at man slipper å blendes ved for eksempel kjøring i snøvær. Foto: Jan Harry Svendsen

Les også: Scania uten sjåfør bak rattet