I sammenheng med Stortingsvalget 2017 har NLF reist Norge rundt for å løfte frem yrkessjåførenes syn. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er, og hvilke politiske saker en mener bør prioriteres av den kommende regjeringen.

Dagens sjåfør: Vemund Glæsrudengen (22)

Bosted: Toten

Kjøretøy: 2012 Volvo FMX 500

Kjører for: Alf Johansen AS

Vemund kjører i dag for Alf Johansen AS. Foto: Stein Inge Stølen Vemund kjører i dag for Alf Johansen AS. Foto: Stein Inge Stølen

- Hvor lenge har du kjørt lastebil?

- Jeg har kjørt siden jeg var 18. Tok toårig yrkessjåføropplæring på Hønefoss. 

- Hvordan trives du i yrket?

 - Jeg trives veldig godt. Det er noe nytt hver dag og jeg får utfordret meg selv. Dette var ikke noe jeg så for meg da jeg gikk på skolen, jeg visste rett og slett ikke at det var mulig å bli lastebilsjåfør.

- Hva synes du om næringen i dag?

 - Det er store variasjoner i kvaliteten. Jeg kjørte bilberging før og da så jeg tydelig forskjellen på sjåførferdighetene. Det var lett å se hvilke typer biler som ofte sto fast eller kjørte ut av vegen. Det burde være krav om glattkjøring for alle som skal kjøre lastebil i Norge. Hvis du aldri har sett snø er det vanskelig å kjøre trygt og forstå hvordan dette føret fungerer. Derfor er riktig utdanning viktig. Jeg har stor sympati for de østeuropeiske sjåførene som kastes i ilden uten å ha mulighet til å forberede seg. De er ofte veldig frustrerte. Men da kommer regelen om ”føre var” inn. En bør være flinkere til å la bilen stå når føret blir for vanskelig.

En Volvo FMX 500 får jobben gjort. Foto: Stein Inge Stølen En Volvo FMX 500 får jobben gjort. Foto: Stein Inge Stølen

- Hvilke transportsaker synes du den kommende regjeringen bør fokusere på?

 - Hvileplasser er kanskje det aller viktigste. Det å ha høvelige forhold ved toalett og dusj, og kunne sette seg ned for å slappe litt av ved hvilepausene. Verst er det i byene. Der er du heldig om du kan lirke deg inn på en bensinstasjon for å ta en hvil. Ellers må en bare prøve å komme seg frem dit en skal for å prøve å stå på et anlegg eller utenfor et lager. I Oslo er det nesten helt håpløst. Samtidig er det veldig lite hvileplasser når en kommer lenger enn 1,5 times kjøring ut av Oslo.

- Hvordan tror du transportnæringen ser ut om 10 år?

- Jeg er veldig vanskelig å spå. Det skjer så mye hele tiden. Sjåførløse lastebiler, elektriske lastebiler... Det er utfordrende å se inn i fremtiden i denne næringen. Samtidig føler jeg meg ikke truet. Lastebilsjåfører vil en trenge i lang tid fremover. Men om en 30-40 år kan det hende at teknologien begynner å innhente yrket.

Les også: Dette mener lastebilsjåførene