- Snutebiler har lavere forbruk fordi de har mindre luftmotstand. Det kan være et nyttig virkemiddel for å redusere klimagass-utslippene i Norge de kommende årene. Men det er noen utfordringer knyttet til dimensjoner i dagens regelverk som først må løses, fortalte Waldemar Christensen, administrerende direktør i Volvo Trucks Norge på NLFs Transportkonferanse.

Topptung forsamling: Vegdirektør Terje Moe Gustavsen kommer med sine innspill i debatten mellom lastebildirektørene på NLFs Transportkonferanse, ledet av Jan Erik Larssen. Foto: Stein Inge Stølen Topptung forsamling: Vegdirektør Terje Moe Gustavsen kommer med sine innspill i debatten mellom lastebildirektørene på NLFs Transportkonferanse, ledet av Jan Erik Larssen. Foto: Stein Inge Stølen

Direktørene samlet

Christensen hadde selskap av Frode Neteland, adm. dir. i Scania, Niels-Jørgen Toft Jensen, adm. dir. i MAN Norge, samt Per Ragnar Johansen, adm. dir. i Mercedes-Benz Nyttekjøretøy Norge. Samtlige nikket anerkjennende til Christensens forslag.

I salen satt også vegdirektør Terje Moe Gustavsen, som på direkten tok utfordringen og lovet å se på regelverket.

- Jeg har stor tro på disse argumentene. I tillegg til miljøgevinsten er det også klare fordeler med tanke på trafikksikkerhet. Her må vi ta med disse argumentene og påvirke på EU-plan, fortalte han.

Les også: Dette mener Scania-sjåføren om nye Volvo FH 540