Til tross for å erkjenne at selskapet tidligere har begått en rekke brudd på lover og regler under transportoppdrag i Norge, hevder kommunikasjonssjef Kristian Kaas Mortensen i Girteka hardnakket at de nå holder seg på matta. Men NLF sitter på bildemateriale som viser aktivitet i helgeparkerte Girteka-biler ved Fugleåsen døgnhvileplass.

Konfrontert med bildebevis

Girtekas kommunikasjonssjef Kristian Kaas Mortensen ble under NLFs Transportkonferanse i januar konfrontert med bildematerialet. Et klart svar på hvordan praksisen for overnatting for sjåfører ansatt i selskapet faktisk er, ville han ikke gi. 

- Vi har en løsning på plass, men den er ikke optimal. Vi ønsker å videreutvikle tilbudet. Nøyaktig hvordan løsningen ser ut, vil jeg ikke avsløre - for akkurat nå er dette en av tingene som gjør oss konkurransedyktige, forteller Mortensen.

Kommunikasjonssjef Kristian Kaas Mortensen hevder at hvileløsningene de tilbyr sjåførene sine er en del av konkurransemodellen. Her drar en Girteka-sjåfør frem kokeutstyr for å lage mat under sin hviletid på Fugleåsen døgnhvileplass. Foto: Stein Inge Stølen Kommunikasjonssjef Kristian Kaas Mortensen hevder at hvileløsningene de tilbyr sjåførene sine er en del av konkurransemodellen. Her drar en Girteka-sjåfør frem kokeutstyr for å lage mat under sin hviletid på Fugleåsen døgnhvileplass. Foto: Stein Inge Stølen

Lover gode fasiliteter innen seks måneder

Han vedgår samtidig at Girteka er i en omstillingsprosess for å tilpasse seg kjennelsen i den ferske EU-dommen.

- Det er bare en måned siden EU-dommen om ukehvil i lastebilen falt. Vi har ikke rukket å omstille hele flåten til denne praksisen ennå, men vi jobber med å tilby en bedre løsning enn vi har i dag.

Til bransjenettstedet Tungt.no lover han at et godt tilbud for alle sjåfører skal være på plass i løpet av seks måneder. Girteka er på ingen måter alene om å bli konfrontert med brudd på 45-timersregelen. NLF kan dokumentere at minst tre andre østeuropeiske transportgiganter systematisk lar sjåførene bo i lastebilene gjennom helgen.

Her ser vi en av flere Girteka-lastebiler observert ved Fugleåsen døgnhvileplass. Det første bildet, hvor en tent lampe er synlig i førerhyttens sovedel, er tatt en fredag ettermiddag. Det andre er tatt påfølgende søndag formiddag. Bilen har ikke vært i bevegelse mellom fotograferingene. Foto: Stein Inge Stølen Her ser vi en av flere Girteka-lastebiler observert ved Fugleåsen døgnhvileplass. Det første bildet, hvor en tent lampe er synlig i førerhyttens sovedel, er tatt en fredag ettermiddag. Det andre er tatt påfølgende søndag formiddag. Bilen har ikke vært i bevegelse mellom fotograferingene. Foto: Stein Inge Stølen

Fasiliteter påvirker konkurransesituasjonen

Det er liten tvil om at overnatting i førerhyttene fremfor innlosjering er en av tingene som har latt utenlandske selskaper operere til langt lavere priser enn norske aktører. Mortensen er også klar på at fremtidige investeringer i overnattingsfasiliteter vil svi.

- Vi skal ha gode sanitære forhold for alle våre sjåfører uansett hvor de måtte befinne seg i Norge. Det blir ikke billig for oss, men det er ingen vei utenom. 

Girteka er på ingen måte alene om å ta ulovlig ukehvil på døgnhvileplasser. Under en registrering i januar fant NLF at 52% av lastebilene på Fugleåsen sto gjennom helgen. Foto: Stein Inge Stølen Girteka er på ingen måte alene om å ta ulovlig ukehvil på døgnhvileplasser. Under en registrering i januar fant NLF at 52% av lastebilene på Fugleåsen sto gjennom helgen. Foto: Stein Inge Stølen

- Utgjør en trafikksikkerhetsrisiko

Administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, synes det er positivt at Girteka nå hever standarden for arbeidsvilkårene hos sjåførene som kjører i Norge. Samtidig understreker han at det er mye som står igjen.

- Det er ingen tvil om at Girteka har hatt en klassereise, fra å være en av verstingene innen regelbrudd til å bli en helproff aktør. Men de er ikke i mål ennå. Så lenge sjåfører tvinges til å bryte reglene og ta 45-timershvilen i bilene utgjør de også en større trafikksikkerhetsrisiko. Dette håper jeg Girteka og andre selskaper tar på alvor fremover.

Les også: Her bor sjåførene i ukevis