På sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Hver dag i fellesferien stiller vi noen enkle spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet bak rattet fortoner seg.

Dagens sjåfør: Daniel Dobrochowski (38)

Kommer fra: Polen, bodd i Norge i 11 år

Kjøreområde: Oslo og omegn

Kjøretøy: 2014 Scania G 280

Kjører for: Svendsrud / Tipp Transport

De tunge gassflaskene må ofte bæres opp og ned trapper uten heis. Det skal med andre ord ikke stå på trimmen i arbeidstiden. Foto: Stein Inge Stølen De tunge gassflaskene må ofte bæres opp og ned trapper uten heis. Det skal med andre ord ikke stå på trimmen i arbeidstiden. Foto: Stein Inge Stølen

Hvor lenge har du kjørt lastebil?

- Jeg begynte i Tollpost i 2009, deretter fortsatte jeg i Optimera, og nå i Svendsrud Transport, som ble kjøpt opp av Tipp Transport.

Hvordan trives du i yrket?

- Jeg trives veldig godt. Kjører bare 50-70 kilometer daglig i Oslo-området og har åtte timers arbeidsdager. Det går fint å kombinere med henting av barn i barnehage og på skole. Samtidig er det en krevende arbeidsdag med mange tunge løft. Jeg leverer gassflasker til alt fra restauranter midt i sentrum til sykehus og lignende.

Det er stort behov for yrkessjåfører. Hvordan kan vi få flere bak rattet?

- Det er veldig strenge språkkrav mange steder. Da jeg kom til Norge snakket jeg bare engelsk, og det er begrenset hvor mange bedrifter som aksepterer dette som eneste språk. Etter hvert gikk jeg på kurs og lærte meg norsk. Da åpnet det seg flere muligheter. Samtidig er det mange bedrifter som gir dårlige vilkår til sjåførene - ikke bare lønn, men også i forhold til arbeidsmiljø. Mange tvinges til å jobbe ekstremt lange dager og arbeider under konstant press. Det er ikke bra i lengden.

Daniel tror mange bedrifter har mye å tjene på å bedre vilkårene til sjåførene. Foto: Stein Inge Stølen Daniel tror mange bedrifter har mye å tjene på å bedre vilkårene til sjåførene. Foto: Stein Inge Stølen

Noen transportaktører bryter lover og regler. Hva bør myndighetene gjøre for å få bukt med disse?

- Mye handler om kommunikasjon. Hvis en kan drive målrettet opplysningsarbeid mot sjåførene på deres språk, blir det lettere å påpeke de delene av regelverket som ikke følges. Det gjelder spesielt i forhold til særnorske ting som dekk og kjetting og kjøreforhold, men også i forhold til andre lover og regler.

Hva skal til for å gjøre arbeidsdagen din enda bedre?

- Jeg er heldig fordi jeg får lov til å organisere arbeidsdagen i stor grad på egenhånd. Jeg vet hvilke arbeidsmendger jeg kan ta på meg og jeg vet når jeg skal si stopp. Jeg er veldig fornøyd med arbeidsforholdene.

 Hva hører du på i bilen?

- Jeg er mye ut og inn av bilen, så det blir ikke så mye tid til å høre på verken musikk eller radio. Men jeg har FM-radioen på, og det fungerer greit her i Oslo.

Les også:  Dette er sjåførenes krav til regjeringen