Det var mange som stusset da flere bransjenettsteder skrev om det «nye» bioetanol-drivstoffet RED95. Dette er en fornybar etanoldiesel som består av 95 % bioetanol samt vann og additiver, som gjør at drivstoffet kan brukes i Scanias etanoldieselmotorer.

RED95 er derfor likt Circle Ks ED95, som har vært fritt tilgjengelig på flere stasjoner i mer enn fem år.

– Circle K har lang tradisjon for å være først ute med bioprodukter, og ED95 er selvsagt ikke noe unntak. Vi startet med dette så tidlig som i januar 2013, forteller Chris Gregers i Circle K.

Han opplyser videre at etanoldrivstoffet er et relativt smalt produkt som hovedsakelig benyttes av ASKO og Tine, og da utelukkende på de spesialtilpassede bioetanol-Scaniaene.

Chris Gregers i Circle K Norge forteller at de har tilbudt sitt bioetanol-drivstoff ED95 i flere år. Foto: Jan Harry Svendsen / NLF Chris Gregers i Circle K Norge forteller at de har tilbudt sitt bioetanol-drivstoff ED95 i flere år. Foto: Jan Harry Svendsen / NLF

Ledende på biologiske drivstoffer

Markedsdirektør i NLF, Kjell Olafsrud, er ikke overrasket over at Circle K var først ute også her.

– Circle K har hatt et veldig tydelig fokus på miljøvennlige løsninger og har i dag det desidert bredeste tilbudet på markedet. Det er også en av grunnene til at NLF har valgt Circle K som samarbeidspartner.

Chris Gregers forteller også at de har høye krav til produksjon og opphav knyttet til sine bioprodukter.

– Vår ED95 er norskprodusert og kommer fra Borregård sin fabrikk i Sarpsborg. Den gir en CO2-besparelse på 80-90 prosent. I tillegg leverer vi forskjellige varianter av biodiesel. Vår HVO100 er utelukkende basert på råstoff som gjør at produktet kvalifiserer til betegnelsen «avansert biodrivstoff», noe som betyr at det ikke finnes palmeolje i den. Vi leverer også B30, B100 og HVO100 i bulk.

Les også: - Elektroniske fraktbrev er løsningen