– Dessverre er det fortsatt en del å ta tak i, men vi har veldig tro på det viktige arbeidet som gjøres for trafikksikkerheten, sier Øyvind Grotterød i Statens vegvesen. Han er skremt over funnene som ble avdekket under storkontrollen på Svinesund og Ørje i forrige uke, hvor til sammen 882 tungbiler ble kontrollert.

Det var tidvis kaotisk på kontrollområdet når det etter hvert fylte seg opp av lastebiler med kjøreforbud. Foto: Stein Inge Stølen Det var tidvis kaotisk på kontrollområdet når det etter hvert fylte seg opp av lastebiler med kjøreforbud. Foto: Stein Inge Stølen

Dystre tall

44% av de 66 tungbilene som ble henvist til bremseprøver hadde dårlige bremser og 38% av tungbilene med dårlige bremser fikk forbud mot å kjøre ut av kontrollområdene.

Av 389 tungbiler som fikk kontrollert lastsikringen hadde 21,6% (84stk) meget dårlig lastsikring. Alle 84 fikk forbud mot å forlate kontrollområdene.

– En annen skummel utvikling er at stadig flere sjåfører som setter opp skjermer, maskoter og dekorasjoner på frontrutene som gir dårlig sikt eller utsyn, sier Øyvind Grotterød.

Av 707 kontroller av sikt/utsyn fikk 10% av disse forbud mot å forlate området inntil man fikk ryddet unna objekter som hindret sikten både framover og på sidene.

Kontrolleder Øyvind Grotterød er skremt over tilstanden på enkelte tunge kjøretøy som kommer over grensen. Foto: Stein Inge Stølen Kontrolleder Øyvind Grotterød er skremt over tilstanden på enkelte tunge kjøretøy som kommer over grensen. Foto: Stein Inge Stølen

Positiv utvikling for vinterutstyr

Når det kommer til dekk og kjetting er bildet heldigvis betydelig bedre.

– Her ser vi en positiv utvikling, dekkene har gjennomgående fått bedre kvalitet med årene og de fleste har både mange nok kjettinger og kjettinger som egner seg for norske forhold. Vi tar også enkelte stikkprøver på om sjåførene kan legge på kjettingen som følger kjøretøyene, sier Grotterød.

Av 785 dekk- og kjettingkontroller var det 94 som fikk mangellapper, 90 fikk gebyrer og kun 6 tungbiler fikk forbud mot å kjøre ut av kontrollområdet.

Les også: Dette er transportkjøpers ansvar