Historien bak broa er svært enkel: Det går en veg under en eldre jernbanelinje, som fortsatt er i bruk. Denne vegen trafikkeres av en del tyngre kjøretøy, som ikke alltid har dimensjoner innenfor maksimalhøyden til broa på 11 fot og 8 tommer, tilsvarende rundt 3,5 meter.

På grunn av septikrør som løper under asfalten der broa ligger, er det ikke mulig å senke vegbanen for å øke høyden. Det vil også bli svært dyrt å bygge om jernbanebroa. Derfor har byen valgt å la den være inntil videre, og heller sette opp ekstra varslingslys som trigges av en sensor som måler kjøretøyhøyden.

Varsellys hjelper ikke

Men selv etter å ha satt opp disse ekstra varslingslysene, smeller det stadig vekk lastebiler inn i broa. Omtrent en i måneden, ifølge nettstedet 11foot8.com, som er dedikert ene og alene til broen og ulykkene som oppstår der.

Nettstedet drives av Jürgen Henn, som også har kontor på andre siden av gata fra broa. Ved hjelp av overvåkingskameraer filmer han hver eneste hendelse og laster opp på nettet. I tillegg driver han en nettbutikk hvor han selger skulpturer basert på vrakrester han henter fra broa.

Her er noen av suvenirene du kan kjøpe på broas nettsted 11foot8.com. Foto: Skjermdump fra 11foot8.com Her er noen av suvenirene du kan kjøpe på broas nettsted 11foot8.com. Foto: Skjermdump fra 11foot8.com

Sett av noen minutter og se gjennom dokumentaren om Jürgen Henn og broa i Durham:

Les også: Økende motstand mot Oslofjord-tunnelen