Utviklingen går i rekordfart, og mange av nyhetene man kunne se på fjorårets IAA-messe i Hannover har for lengst kommet til landet. Under Transport & Logistikk 2019 fikk man se mange innovasjoner og teknologiske underverk som utvilsomt vil forandre hvordan mange tenker på energikilder i logistikken. Som et eksempel på dette presenterer vi her fem forskjellige fullelektriske varebiler og lastebiler som allerede nå er tilgjengelig i Norge.

Volvo FL Electric. Foto: Stein Inge Stølen Volvo FL Electric. Foto: Stein Inge Stølen

1: Volvo FL Electric: Først blant de store

Det var utvilsomt Volvo som gikk av med seieren når det kom til oppmerksomhet rundt sine elektriske alternativer. I tillegg til den høyteknologiske autonome fremtidsvisjonen Vera (som for så vidt allerede testes ute på vegene), kunne de presentere sin FL Electric. Dette er en helelektrisk distribusjonsbil med totalvekt på inntil 16 tonn, som kan skilte med realistisk rekkevidde på inntil 250 kilometer takket være en 300 kWh batteripakke. I tillegg finnes et større alternativ med totalvekt på inntil 26 tonn, som skal kunne tilbys både som renovasjonsbil og med krokløft.

MAN eTGE. Foto: Stein Inge Stølen MAN eTGE. Foto: Stein Inge Stølen

2: Man eTGE: God allround-varebil

Det er i varebilsegmentet at elektrifiseringen virkelig er i ferd med å ta av her til lands, og MAN vil gjerne ta sin bit av kaka. Elektriske eTGE produseres parallelt med Crafter på en produksjonslinje som representerer en av de aller største industrisatsingene i Polen noensinne. Med inntil 173 km rekkevidde, ett tonns nyttelast og 10,7 kubikkmeters varerom kan dette fungere godt for mange. 

Renault Master ZE Electric L3H2. Foto: Stein Inge Stølen Renault Master ZE Electric L3H2. Foto: Stein Inge Stølen

3: Renault Master ZE Electric: Høy lasteevne, men...

Prisen for høyest lasteevne målt i kubikkmeter blant de elektriske varebilene går til Renault Master ZE Electric L3H2. Her kan du laste hele 12,48 kubikkmeter gods med vekt på inntil 1,3 tonn. Rekkevidden oppgis til 200 kilometer. Noe bekymringsverdig er riktignok motorytelsen, som kun er oppgitt til fattige 76 hk og 225 Nm. Kan dette virkelig være nok til å trekke en 3,5-tonns varebil opp Lierbakkene? 

Mercedes-Benz eVito. Foto: Stein Inge Stølen Mercedes-Benz eVito. Foto: Stein Inge Stølen

4: Mercedes-Benz eVito: Solid konkurrent

For noen er det viktigere med høy lasteevne enn å kunne stable mange kubikkmeter. Håndverkere som utstyrer bilen med tunge skap og verktøy er for eksempel i denne kategorien. Her kan Mercedes-Benz skilte med nyttelast på inntil 985 kg, samtidig som rekkevidden er helt på det jevne - rundt 150 kilometer etter WLTP-syklusen. Prisene begynner på 476 500 kroner, før leveringskostnader og fratrekk for eventuell Enova-støtte.

Maxus EV30. Foto: Stein Inge Stølen Maxus EV30. Foto: Stein Inge Stølen

5: Maxus EV30: Med et ess i ermet

Inn fra sidelinjen kom en kinesisk el-varebil som nå importeres av RSA. På lik linje med Mercedes-Benz eVito kan den, til tross for å være langt mindre enn konkurrentene fra MAN og Renault, skilte med like høy lasteevne på inntil ett tonn. Men Maxus EV30 har enda et ess i ermet: Ifølge importøren vil du kunne kjøre hele 325 kilometer før det stopper. Det er omtrent dobbelt så langt som gjennomsnittet ved dagens el-varebiler.

 Her kan du se Transport & Logistikk 2019 i bilder