– Pappaen min kjører lastebil, så jeg har vokst opp i dette «gamet». Men jeg trodde likevel aldri jeg kunne bli yrkessjåfør selv, siden jeg ikke kunne skru på bil.

Denne mentale barrieren er ikke Julianne Brox (27) alene om å ha støtt på. Av en eller annen grunn velger mange jenter bort lastebilyrket, selv om de aller helst vil sitte bak rattet. Heldigvis er det stadig flere som nå oppdager at barrieren bare er en luftspeiling. Akkurat som Julianne.

Til daglig driver hun tungberging i Tromsø-området. Mange yrkessjåfører blir overrasket når de blir tauet opp av Julianne og hennes råsterke Scania 144. Foto: Kjell Olafsrud Til daglig driver hun tungberging i Tromsø-området. Mange yrkessjåfører blir overrasket når de blir tauet opp av Julianne og hennes råsterke Scania 144. Foto: Kjell Olafsrud

Ut på vegen for å spre lidenskap

– Jeg hadde hørt fra jeg var liten av at sjåfører som ikke hadde mekaniske kunnskaper fort kunne bli permittert om det var lite å gjøre sommerstid. Det trodde jeg helt fra jeg var en 8-10 år. Derfor slo jeg drømmen fra meg, selv om jeg egentlig helst ville kjøre lastebil.

Men dragningen mot yrket ble til slutt for sterk.

– Til slutt spurte jeg meg selv: «Hvorfor skal jeg begynne å studere når jeg vet hva jeg egentlig vil gjøre?». Da var jeg 25 år gammel og hadde allerede jobbet seks år i sikkerhetskontrollen på flyplassen, og studert til å bli barnehagelærer.

To år senere er hun ikke bare godt i gang som bilbergerlærling i Tromsø Assistanse AS. Hun har også blitt en ambassadør for yrket og gjennomførte nylig en omfattende turné fra hjembyen til Norges Varemesse på Lillestrøm. Sammen med NLF og SOTIN ble det trommet opp til spennende rekrutteringsarrangementer ved hvert eneste stopp på ruten, hvor barn og unge kunne lære mer om livet som yrkessjåfør og mulighetene for å utdanne seg i transportfaglig retning. 

Julianne har kjørt 1 700 kilometer fra Tromsø til Lillestrøm sammen med kollega Sander Ludvigsen. Foto: Charles Galaasen Julianne har kjørt 1 700 kilometer fra Tromsø til Lillestrøm sammen med kollega Sander Ludvigsen. Foto: Charles Galaasen

Har svart på nærmere 8 000 meldinger

Både turneen, og ikke minst Julianne, har fått mye oppmerksomhet. På bare noen få dager ble hun de kvinnelige lastebilsjåførenes ansikt utad i media.

– Dette har tatt helt av. Jeg har nå flere tusen følgere i sosiale medier. Mange stiller spørsmål om yrkessjåførfaget. Jeg har svart på nærmere 8 000 Snapchat-meldinger på under et par uker.

Julianne er også opphavet til slagordet «Følg drømmen - ikke strømmen», et motto hun selv har bestemt seg for å leve etter. Derfor var det naturlig at akkurat dette ble turneens tittel.

Julianne er forelsket i yrkessjåførlivet. Det eneste hun savner er flere kvinnelige kollegaer. Foto: Kjell Olafsrud Julianne er forelsket i yrkessjåførlivet. Det eneste hun savner er flere kvinnelige kollegaer. Foto: Kjell Olafsrud

Et oppgjør med fordommer

En av tingene hun husker best, er da hun spurte sine Snapchat-følgere hva de tenkte på når de hørte ordet «lastebilsjåfør». Svarene rant inn.

– Det jeg husker best var «veikro, fedme og pornoblad». Den kommer jeg til å huske til jeg går i graven. Men yrket handler ikke om eldre menn med sneipen i kjeften. Jeg prøver å vise et annet bilde, sier Julianne.

Selv om hun tar et oppgjør med fordommene samfunnet har mot yrkessjåfører, vil hun ikke vise et sminket bilde av livet på vegen.

– Jeg vil at folk skal få komme bak fasaden og se hvordan det faktisk er. Håpet mitt er at det vil gi et ærlig bilde av hverdagen vår, og på den måten senke terskelen for at andre velger den samme retningen.

Turneen fikk enorm oppmerksomhet i både lokal- og riksmedia. Foto: Faksimile Turneen fikk enorm oppmerksomhet i både lokal- og riksmedia. Foto: Faksimile

Vil ha flere kvinnelige bilbergere

Hun legger ikke skjul på at hun først og fremst ønsker seg kvinnelige kollegaer.

– Jeg tror det vil være bra for arbeidsmiljøet om vi fikk økt andelen jenter i transportbedriftene. Jeg driver til daglig med bilberging, og der er vi totalt syv jenter på landsbasis. Det hadde nok ikke skadet med noen flere. 

Og selv om hun har storkost seg i langtransportoppdrag under turneen, gleder hun seg til å komme bak rattet på bergingsbilen igjen.

– Dette er rett og slett den aller beste jobben! Jeg skal kjøre bergingsbil til jeg stryker med, slår hun fast.

Les også: Disse rekrutteringsutfordringene står næringen overfor