– Akkurat nå har vi en enkeltbestilling inne på litt over tusen boller, kan Jonas Bakke fortelle. Han er en av flere ansatte på Bolleland på Espa, som ved siden av den regulære bensinstasjonsdriften også jobber iherdig for å holde disken fylt av de berømte bollene.

Bolleturister i buss fra byen

Daglig leder Rune Gulbrandsen forteller at han har avslått en hel rekke forretningstilbud. Hvis han hadde sagt ja, kunne det muligens vært en Bolleland-avdeling i USA akkurat nå, i tillegg til butikker ellers rundt i Norge. Men det er Espa som gjelder for Rune.

– Vi har fått tilbud om det utroligste. Men jeg har takket nei til alt. Vi kunne ha drevet alle bensinstasjonene i området, men det er ikke jeg interessert i. Mange vil ha oss til Oslo også. Men det er en bevisst strategi å bli på Espa. Det finnes faktisk folk som tar buss opp fra byen for å spise boller her.

Det kommer også jevnlig kunder innom som bestiller den største pakken på hundre boller.

– Det var en innom tidligere i dag. Han fikk hundre boller over disken, han. Vi tenker ikke noe over det.

Bolleland har åtte forskjellige bolleslag, som igjen er basert på fire «grunnboller». Foto: Stein Inge Stølen Bolleland har åtte forskjellige bolleslag, som igjen er basert på fire «grunnboller». Foto: Stein Inge Stølen

Kan selge 17 000 boller på en dag

Når Lastebil.no er på besøk, ligger det «bare» 30 000 boller på lageret. Rune forventer å selge 4-5 000 i løpet av dagen, som han beskriver som relativt rolig. Men snart begynner ferietrafikken. Og det er han forberedt på.

– Det kommer et helt vogntog med boller hit, og så fyller vi opp både fryselageret, kjølelageret og heverommet. På de beste dagene selger vi mellom 16 000 og 17 000 boller. På en god uke går det 110 000 stykker!

I de roligste periodene har butikken rundt 30 000 boller på lageret til enhver tid. På sommeren kommer det et helt vogntog med boller til lageret. Foto: Stein Inge Stølen I de roligste periodene har butikken rundt 30 000 boller på lageret til enhver tid. På sommeren kommer det et helt vogntog med boller til lageret. Foto: Stein Inge Stølen

Bruker «Kinametoden»

I bolledisken finner man en hel rekke sorter. Men sjefen kan avsløre en hemmelighet.

– Vi bruker Kinametoden. På asiatiske restauranter er det ofte bare noen få retter som brukes som grunnstamme, og så serverer man varianter av dette. Her har vi i utgangspunktet kun fire typer boller, men disse kan du få i totalt åtte slag.

I sommermånedene juli og august forventer Rune at det vil gå en halv million boller.

– I fjor solgte vi boller og kaffe for 22 millioner kroner. Det er dette vi lever av, og det er derfor vi kan ha så mange ansatte.

Før året er omme forventer daglig leder Rune Gulbrandsen at Bolleland har solgt nærmere 1,8 millioner boller. Foto: Stein Inge Stølen Før året er omme forventer daglig leder Rune Gulbrandsen at Bolleland har solgt nærmere 1,8 millioner boller. Foto: Stein Inge Stølen

Har solgt boller i 20 år

Formelt sett har Bolleland 20-årsjubileum i år, men Rune vil først feire til neste år fordi butikken ble åpnet sent på året 1999. Da begynte de med et enkelt kjøleskap.

Men hva er egentlig sjefens favorittbolle?

– Jeg elsker den med karamell. Jeg prøver mye annet rart, men kommer alltid tilbake til karamellen.

Les også: NLF-bedrifter er Enova-vinnerne