Det første som slo mange da de så MAN TGX i all sin gylne prakt under avdukingen i Bilbao, var hvor «normal» den ser ut. Her er det ingen store innovasjoner på designfronten utvendig. Oppdateringene begrenser seg til LED-kjørelys, smalere speilhus for bedre utsyn og generelle kosmetiske forbedringer.

Her har det skjedd mange endringer. Foto: MAN Her har det skjedd mange endringer. Foto: MAN

Førerorientert dashbord og bedre bostandard

De største innovasjonene er derimot å finne på innsiden. I et nytt førerorientert dashbord finner man heldigital instrumentering med to 12-tommers skjermer. Selve interiøret er også spekket med forbedringer som hever både kjøre- og bostandarden for sjåførene, i tillegg til at innsteget til førerhytta også er redesignet.

MAN satser mye på å gi langdistansesjåfører maksimal komfort. Foto: MAN MAN satser mye på å gi langdistansesjåfører maksimal komfort. Foto: MAN

Reduserer forbruket med 8 prosent

Mange ble overrasket over at bilen vil bli levert med speil av den gode, gamle sorten, i en tid der de aller fleste ser på kameraløsninger à la Mercedes Actros. Til tross for dette understreker MAN at bilen leveres med software klargjort for hel- eller delvis autonom kjøring.

Samtidig hevder MAN at den nye generasjonen TGX vil redusere drivstoff-forbruket med opptil 8 prosent sammenlignet med forgjengeren. 

Klikk på lenken nederst i artikkelen for å se full 360-visning av både eksteriør og interiør. Foto: MAN Klikk på lenken nederst i artikkelen for å se full 360-visning av både eksteriør og interiør. Foto: MAN

Se video fra lanseringen under:

Her kan du se flere bilder, videoer og 360-visning av både eksteriør og interiør!