NLF

Nyhetsbrev 25. september 2014

Dette nyhetsbrevet fra NLF sentralt inneholder nytt fra 11. til 25. september. Nyhetsbrevet sendes direkte til alle medlemmer i NLF som står oppført i medlemsregisteret med en epostadresse, samt alle ansatte i NLFs administrasjon sentralt og alle region-/distriktssjefer.

AKSJON 3. OKTOBER!
Nok er nok! NLF har bestemt seg for å si fra til politikerne at vi ikke finner oss i forskjellsbehandling mer. Obligatorisk forhåndsbetalt AutoPass-brikke må på plass med en gang! Dette vil vi markere utenfor Stortinget fredag 3. oktober kl. 13.30. Vi oppfordrer alle som har mulighet, til å stille opp utenfor (uten lastebil), og vise sin misnøye mot myndighetenes sendrektighet. La oss vise hovedstaden at norske lastebileiere krever like vilkår, og det først som da må på plass er BRIKKA!
Mer informasjon kommer i morgen, fredag

Regionenes høstmøter
NLFs ledelse har deltatt på regionenes høstmøter den siste tiden, og snakket om fremtidige planer for forbundet. I helga var adm. direktør Geir A. Mo i Svolvær på NLF Nordland sitt høsttreff, som arrangerte Lastebilens dag samtidig. NLF Trøndelag hadde lagt høstmøtet til Tallin, Estland, og dit dro også forbundsleder Per Madsen, mens markedsdirektør Kjell Olafsrud deltok på NLF Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal sitt høstmøte i Amsterdam.

Møter
Kjetil Meaas og Jan-Terje Mentzoni var i et møte hos Vegdirektoratet i forrige uke. Her ble bilbeltebruk blant tungbilsjåfører, tiltak for ytterligere bruk og videre samarbeid diskutert. I forbindelse med Statens vegvesens lansering av Trygg Trailer-prosjektet, holdt Geir A. Mo foredrag. Kjetil Meaas og Jens-Olav Ruud var også tilstede.

Markedsavdelingen: Avtale er inngått med Brocon Cash Management på Solvent Egeninkasso. Dette er et enkelt og bra produkt for deg som noen ganger sliter med kunder som ikke vil betale. Som NLF-medlem får du gode rabatter. Mer informasjon – tlf: 21627200. Stadig flere medlemmer får øynene opp for mulighetene som ligger på lastebil.no. Logg deg på du også for å finne ut av alle alternativene som tilbys deg. Ny avtale med Telenor er inngått og nye abonnement er klare for distribusjon. Kontakt din Telenor-forbindelse for mer informasjon.

Høringer
I høringen på nytt AutoPASS-regulativ for ferjetakster fra i sommer, krevde NLF i sitt høringssvar at lengdegruppe 4 måtte utvides fra 12 til 12,5. I en epost fra Vegdirektoratet nylig ba de om tilbakemelding på et forslag om nettopp dette. I tillegg foreslås det at lengdegruppe 5 skal gjelde mellom 12,5 og 14,5 at lengdegruppe 6 skal gjelde fra 14,5 m til 17,5. Dette bekrefter at NLF får gjennomslag for krav og viser at vi blir hørt. NLF har gitt en positiv tilbakemelding på det siste utspillet fra Vegdirektoratet.

NLF har svart på en høring angående foreslåtte endringer i Arbeidsmiljøloven. NLF er positive til en oppmykning av dagens bestemmelser rundt midlertidige ansettelser. Vi mener grensen kan være inntil 24 måneder. Det er også bra med forenklingen som er foreslått vedrørende regelverket rundt tidsramme og oppsigelse ved midlertidige ansettelser, samt karantenetiden NLF mener bør være maks 6 måneder.

I tillegg har NLF sendt brev til Vegdirektoratet angående tømmervogner. NLF går inn for å øke tillatt totalvekt på bil fra 26 til 28 tonn for å utnytte den nye totalvekten på 60 tonn. I tillegg ønskes en lastehøyde på tømmertilhenger på 4,4 m. Les nyhetssaken på lastebil.no

Det er også gjort et fremstøt overfor Vegdirektoratet angående tap av skilt. Et slikt hendelig uhell er noe som skaper mye ekstra arbeid for medlemmene. NLF krever at det skal være en enkel sak å få erstattet et tapt kjennemerke med et nytt skilt, men med samme registreringsnummer. Les artikkelen på lastebil.no om temaet.

Dieseltyverialarm og «anmeldelse» på nett lansert
NLFs dieseltyverialarm er ferdig uttestet og klar for markedet. I tillegg har NLF i dag lansert en dieseltyveri-anmeldelse på nett. Det er viktig å poengtere at dette ikke er en ekte politianmeldelse. Problemet er at politiet henlegger nesten alle slike saker, derfor gidder ikke folk å anmelde dem, i tillegg til at det er kronglete og tidkrevende å anmelde. Det gir NLF veldig lite fakta å jobbe med og dermed lite skyts mot myndighetene. Derfor har vi lansert «Anmeldelse» av dieseltyveri på nett. Vi oppfordrer alle som opplever dieseltyveri fremover om å ta 2 minutter på lastebil.no og registrere dette her. Det er veldig viktig for næringen og for NLF som forbund.

Seminar
Over helga er det tid for KMV-seminar for medlemmer. Årets fagseminar for Distribusjon, Langtransport og ADR arrangeres 8. november på Thon Hotel Oslo Airport, Gardermoen. Det blir interne bidragsytere som bl.a. vil snakke om arbeidet med kjøre- og hviletidsreglene, og eksterne foredragsholdere kommer fra bl.a. vegvesenet, Arbeidstilsynet, LUKS og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Et fullstendig program ligger snart ute på lastebil.no. Påmeldingsfrist: 17. oktober. Meld deg på her:

Kunnskapsforfriskning
TØI tilbyr i forbindelse med Forskningsdagene lunsjforedrag med sine forskere innen ulike temaer. NLF har derfor hatt tre forskerbesøk denne uken. Tema: 1. Ulykkesinnblanding, kjøreadferd og holdninger blant unge bilførere. 2. Kan godstrafikk i byer gjøres mer grønn? 3. Trøtt ved rattet: Trafikksikkerhet på norske veier. Det har vært interessante og lærerike lunsjforedrag og vi berømme TØI for å få forskningen deres ut til «folket».

NLF i media
Naturlig nok fikk dieseltyveri-anmeldelsen og -alarmen oppmerksomhet blant fagpressen etter lansering; både tungt.no og Anlegg & Transport var raskt ute. Eller så var det mange som fikk med seg NRK Brennpunkt om statlige kontrollører og NLF-medlem Rolf Tendens gode bidrag her. NLF brukes generelt mye til å kommentere særlig veisaker, alt fra utbygging til ulykker.

Har du innspill til lastebil.no vedrørende f.eks. arrangementer, faktabank, ordlisten e.l. er rette person å kontakte Adnan.
Innspill til nyhetsbrevet, nyheter til lastebil.no eller saker som bør omtales i medlemsbladet? Send en e-post til Kari, Tore eller Stig.

Hilsen NLF
v/ Kari Brun Ågotnes