Bedre veg og økt trafikksikkerhet på E136 over Lesja

Publisert 22.12.15

Statens Vegvesen bruker 80 millioner kroner på en bedre E136 over Lesja.

HER ER PRESSEMELDINGEN:

Over 60 km med ny asfalt og nesten 100 utskifta stikkrenner er to av flere tiltak Staten vegvesen har gjennomført på både vegen, gangveger og tilknyttede veger og bruer. E136 har gjennomgått et skikkelig løft de to siste årene.

-E136 mellom Dombås og Bjorli har fått nytt asfaltdekke. I tillegg til at 60 km av E136 har fått nytt dekke er det lagt asfalt på ny gangveg mellom Rise bru og Lesjaverk. Det er lagt asfalt for i overkant av 60 mill. kr, sier Asbjørn Stensrud, seksjonssjef i Statens vegvesen.

Mye vedlikeholdsarbeid

Det er gjennomført store vedlikeholdsarbeider. Det er skiftet ut nesten 100 stikkrenner og rensket 16 km med grøfter. Mange av stikkrennene var gamle opprusta stålrør som nå blitt erstattet med betongrør.

I forbindelse med Trafikksikkerhetsinspeksjoner på tre delstrekninger mellom Lora og Bjorli er det skiftet ut og forsterket rekkverk. I tillegg vil det på strekningen mellom Joramo og Lora nyåret gjennomføres vedlikehold av 9 km rekkverk i begynnelsen 2016. Av dette vil ca. 5 km være nytt rekkverk og ca. 4 km utbedring av eksisterende rekkverk. Arbeidene er væravhengig, men skal være ferdig til våren 2016.

Trafikksikkerhetstiltak

For å bedre trafikksikkerheten er det er satt opp ca. 1400 kantstolper i høst mellom Lora – Bjorli. I løpet av sommeren 2016 vil det være kantstolper på hele E136. Dette vil føre til en bedre optisk ledning for trafikantene. Det gjennomføres også arbeider som omfatter utbedring av potensielle farer langs vegen. Dette er fjerning av trær, stein, pigging av fjell, ristlegging over kummer og hull, mykgjøring av murer og utslaking av skråninger. Totalt vil det bli gjennomført vedlikeholdsarbeider for over 80 mill. kr. inkludert asfalt.

-Det har blitt brukt betydelige summer på E136 de siste årene, og vi er ikke ferdig ennå. Det var behov for oppgradering av vegen, og vi er langt på veg med dette arbeidet. I løpet av neste år har E136 fått et bra løft, sier Stensrud.