Løsningene tar ikke hensyn til tungtransporten!

Publisert 25.05.16

Neste år skal gamle E6 og tettstedene Hundorp, Harpefoss, Vinstra og Kvam pusses opp. NLF Hedmark og Oppland reagerer kraftig på løsningene som er foreslått i en rapport. Under ser du brevet som er sendt Statens Vegvesen.

Statens vegvesen Region Øst

Rudshøgda 25.05.16

 

Oppstart av reguleringsplan i

Hundorp, Harpefoss, Vinstra og Kvam

Norges Lastebileier-Forbund Hedmark og Oppland viser til varsel om oppstart reguleringsplan for Hundorp, Harpefoss, Vinstra og Kvam. Vi har følgende kommentarer:

 

Forprosjektrapporten «Fire tettstedsgater i Gudbrandsdalen» viser at det blir nye muligheter i sentrum når E6 flyttes. Ny veg skaper endringer også på gammel veg. Det er selvsagt positivt, men rapporten vektlegger i alt for liten grad mennesker som har sin arbeidsplass bak rattet.

 

Trafikk faglige forhold som fremkommelighet, trafikksikkerhet, hensyn til myke trafikanter og forståelse av kjøremønster, er vektlagt i rapporten.

 

Når reguleringsplanen skal utformes, vil vi på det sterkeste advare mot noen av løsningene som velges. Trafikksikkerhet og framkommelighet er viktig for lastebileierne. Her foreslås det løsninger som svekker begge deler!

 

Husk at lastebilen er en viktig næring i Gudbrandsdalen. Vår lokalavdeling som har medlemmer fra Ringebu og nordover, har totalt 73 medlemmer. I tillegg er det mange bedrifter med lastebil som ikke er medlemmer. Landbruk er en annen viktig næring i regionen. Brede traktorer ferdes på vegen. Både lastebilene og traktorene er der fordi de har en jobb å utføre.  Det gjelder blant annet: Renovasjon. Tømmer. Tipp/anlegg. Kraftfor. Melk. Distribusjon til butikker. Skolebusser. Rutebusser. Spesialtransport for skogsmaskiner.   

Til sammen utgjør dette minst 300 arbeidsplasser - som må bli hørt. Vi vet dessverre hvem, som får skylda hvis det skjer en ulykke….

 

Vi ser også hvordan for trange løsninger fører til at veger må endres etter at de er ferdige. Sist i Alvdal sentrum der flere forhold skapte store problemer for tungtransporten.

 

 

Her er noen av punktene som må vektlegges sterkere:

  • Gamle E6 blir omkjøringsveg når nye E6 er stengt. Selv om det er midtdeler på ny E6 og færre trafikkulykker, må det også tas hensyn til framkommelighet ved stenginger.   Det er også tunneler på ny E6 der det garantert blir stengt i perioder.

Husk at det nå er tillatt med 25,25 meter lange modulvogntog på E6. De må komme fram ved omkjøring.

  • Det er langt mellom avkjøringene fra ny E6. Det betyr at mange lastebiler og traktorer vil bruke dagens E6 over lengre strekninger.
    • Vi er skeptiske til 5,5 meters vegbredde utenom sentrum, selv om det er mulig å kjøre over hvitstripa og inn på de mjuke trafikantenes felt.  Det er ofte barn der samtidig med at skolebussen kjører. Hva om det kommer en lastebil samtidig? 6 meter er minimum akseptabel vegbredde – og det kun fordi det er mulig å kjøre utenom hvitstripa.
    • Fartshumper gir slag i lastebilene som utvilsomt fører til mer bråk.
    • Granittkantstein foreslås i sentrumsgater og ved torg. Visningsside mot kjøreareal på 13 cm. Her må det være runde kanter. Granittstein er pent og slitesterkt, men kan føre til farlige trafikksituasjoner senere fordi dekk blir ødelagt hvis en bil kommer inn i kantsteinen. Et ødelagt dekk kan eksplodere i stor fart på en større veg.

Uansett: Bruk avrundede kanter på all kantstein!

Visningssiden mot kjøreareal må ikke være over 10 cm.

  • Trafikkøyer må være overkjørbare. For eksempel vil det være umulig å komme ut og inn på E6 i Hundorp sentrum med semitrailer hvis en bygger en trafikkøy som ikke er overkjørbar midt i dagens E6. 
  • Busstopp i kjørebanen er uheldig for trafikkavviklingen.
  • De opphøyde gangfeltene i Øvregate på Vinstra må utformes slik at de ikke fører til økte belastninger for yrkessjåførene. Husk at det er stor forskjell på å kjøre personbil over et opphøyd gangfelt. 
  • Trær og vegetasjon må plasseres slik at det ikke fører til dårligere sikt for yrkessjåførene. Uansett må en velge tretyper som ikke vokser inn i kjørebanen. Husk at lastebilene er opptil 4,5 meter høye. 
  • Lysstolper og skilt må heller ikke plasseres for nær kryss eller slik at de går inn i vegbanen.
  • Miljøgater påfører myndighetene ekstra vedlikeholdskostnader til snørydding og klipping av trær.  

 

 

Fartsgrense på 40 km/t i tettstedene og 60 km/t utenom aksepteres fordi det er et godt trafikksikkerhetstiltak.  NLF Hedmark og Oppland støtter Statens vegvesen i vurderingen av at Øvregate skal være gjennomgående veg og omkjøringsvegen i Vinstra sentrum. 

 

Med hilsen fra

Norges Lastebileier-Forbund

Hedmark og Oppland