Statens vegvesen (SVV) informerer om at trafikken omdirigeres via Vegårshei. NLF reagerte raskt da situasjonen ble kjent, og på grunn av usikkerhet rundt når veien kan åpnes igjen, søkte forbundet om dispensasjon fra kjøre- og hviletidsreglene fredag formiddag for å opprettholde forsyningslinjene i de berørte områdene. 

Krevende omkjøringsvei 

– Vegårshei er en krevende omkjøringsvei som vil medføre økt tidsbruk. For våre medlemmer er det også en stor utfordring at denne omkjøringsveien ikke er godkjent for modulvogntog. Hvis situasjonen vedvarer, vil transportørene som bruker slike vogntogkombinasjoner på strekningen måtte overføre gods til mindre kjøretøy. Dette vil øke trafikkmengden ytterligere på omkjøringsveien og føre til større forsinkelser. Vi frykter at dette vil skape uforutsigbare forhold og uholdbare arbeidsforhold for sjåførene, sier administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk. 

Rask behandling 

Søknaden er allerede godkjent av SVV og vil gjelde så lenge veien er stengt. 

– Vi setter stor pris på at SVV har håndtert saken raskt. For transportnæringen er det avgjørende med forutsigbarhet og å få varene frem i tide. Jeg håper sjåførene som uforskyldt havnet i tidsnød på grunn av raset nå kommer seg dit de skal, avslutter Gravråk.

Ekstraordinær omstendighet

Vegdirektoratet svarer NLF at de anser stengingen av E18, med de påfølgende konsekvensene for forsyningslinjene, som en ekstraordinær omstendighet. De forklarer at det på henvendelsestidspunktet er uklarheter rundt konsekvensene for tungtransporten, men skriver at de likevel, under tvil, har kommet til at det kan gjøres unntak.

Følgende unntak fra forordningen gis:

  • Den daglige kjøretid skal ikke overstige 10 timer (opprinnelig 9 timer).
  • Ukentlig kjøretid skal ikke overstige 60 timer (opprinnelig 56 timer).
  • Sammenlagt kjøretid i løpet av to på hverandre følgende uker skal ikke overstige 100 timer (opprinnelig 90 timer).
  • En fører kan ha et ubegrenset antall reduserte døgnhviler mellom to ukehviler (opprinnelig begrenset til tre).

Unntakene gjelder kun for transporter som er gjennomført på den berørte vegstrekningen

For at det skal være mulig å benytte unntaket og dokumentere strekningen benyttes fartsskriveren for å registrere bilens posisjon. Dette gjøres ved å benytte funksjonen startland og sluttland.

Kjører du en bil som er registrert før den 15/6-2019 har du trolig en skriver som er generasjon 1 Da må du angi start og sluttsted på en utskrift fra fartsskriveren.

Unntaket er fastsatt til å gjelde fra 6. september 2024 til og med 13. september 2024, eller frem til E18 åpner for trafikk dersom dette skjer først.