Norsk Scania vil gjøre alle Scania-lastebilsjåfører tryggere på landeveien. Fra 5.september i år er både airbagen i rattet og sideairbag på førersiden standard på alle norske Scania lastebiler.  

– Sikkerhet skal være førsteprioritet. Vi har et unikt produkt og ønsker å bidra til å øke trafikksikkerheten for våre kunder, sier Steinar Westli, salgsdirektør lastebil i Norsk Scania.  

Artikkelen fortsetter under bildet.

SIKKERHET: Airbagene i Scania blir nå standard på sjåførsiden i lastebilene. Både airbagen i rattet og den som sitter i døren kan spille en stor rolle om ulykken skulle være ute. Foto: Scania SIKKERHET: Airbagene i Scania blir nå standard på sjåførsiden i lastebilene. Både airbagen i rattet og den som sitter i døren kan spille en stor rolle om ulykken skulle være ute. Foto: Scania

Eneste leverandør 

Scania har helt siden lanseringen av sideairbagen i 2017 vært eneste leverandør som har kunne tilby denne svært viktige sikkerhetsfunksjonen på lastebil. Særlig i ulykker hvor lastebilen velter og lander på siden har sideairbag bevist gjentatte ganger hvor skadereduserende disse er.  

For flere kunder i Norge har airbagene i lastebilen vært forskjellen på i verste fall liv og død, til moderate skader. Airbagen tar for de enorme kreftene som settes i sving når en lastebil er involvert i en trafikkulykke.  

Airbager blir standard på alle Scanias hyttemodeller i Norge. Fra den urbane bybilen L-serie med lavt innsteg til flaggskipet S-serie for langtransport med flatt gulv.  

Begge sider  

Det er airbag i rattet og sideairbagen på førersiden som blir standard. For kunder som vil ønske ytterligere sikkerhet i lastebilen er det mulig å bestille sideairbag på passasjersiden som ekstrautstyr.  

For kunder som av ulike årsaker ikke ønsker airbager er det mulig å velge de bort, uten at dette påvirker prisen.  

Denne forandringen i utstyrsstandard gjelder for nye chassis som er bestilt og ordrelagt etter 5. september i år.