Å støtte utbygging av hurtigladere er en del av Oslos overordnede strategi for å redusere utslippene fra tungtransporten, som i dag står for 14 prosent av de totale utslippene i hovedstaden.

Oslo kommune har tidligere gitt tilsagn til etablering av 55 ladepunkter for lastebiler og busser, og med disse nye prosjektene vil kommunen ytterligere styrke ladeinfrastrukturen for tunge kjøretøy.

Stort behov

For å få støtte i denne søknadsrunden var det en forutsetning at laderne skulle bygges langs vest- eller sørgående innfartsårer. Dette er veistrekninger hvor det er et ekstra stort behov for å bedre tilgangen på hurtigladere for tunge kjøretøy.

10 skritt i retning nullutslipp

Byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea, understreker viktigheten av kommunens bidrag:

– Tempoet må opp i overgangen til nullutslipp i tungtransporten. For byrådet er det viktig at alle deler av næringslivet kan kutte utslipp og gjennomføre den grønne omstillingen. 10 nye hurtigladere for tungtransporten er 10 viktige skritt i retning av nullutslipp innen 2030, sier hun.

Bygger på tidligere suksess

Den nye støtterunden bygger videre på tidligere suksesser med kommunal støtte til ladeinfrastruktur for tungtransport. I 2022 ble det lansert en tilskuddsordning for offentlig tilgjengelige hurtigladere for tunge kjøretøy.

Etter de to første søknadsrundene i 2022 og 2023, ble det gitt tilsagn til 55 ladepunkter. Den første ladestasjonen finansiert av denne støtteordningen ble åpnet på Alnabru i august i år. I løpet av høsten forventes det at flere nye hurtigladestasjoner står klare.