Forslaget fra Statens vegvesen innebærer at hvert vogntog kan ta med seg mer gods på hver tur, noe som igjen gir færre turer. Dette vil være positivt for både bedriftene, klimaet, sikkerheten og økonomien. – Det er en viktig del av vårt oppdrag å legge til rette for næringslivets verdiskapning og mobiliteten i landet, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland. 

Forslaget gjelder 6- og 7-akslede vogntog bestående av lastebil med slepvogn. For slike vogntog foreslås tillatt totalvekt økt fra 50 til 54 tonn. Dersom vogntoget er elektrisk (nullutslipp), får vogntoget i tillegg inntil 2 tonn tilleggsvekt for å kompensere for vekten av nullutslippsteknologien, og kan kjøre med 56 tonn. 

Dette ble også kommentert av Bodil Rønning Dreyer, direktør for divisjon Trafikant- og kjøretøy i Statens vegvesen, under NLFs medlemsmøte på Stoa under Arendalsuka. 

Innlegget vakte oppsikt fordi forslaget til Statens vegvesen utelukker en økning i vekten til 28 tonn for konvensjonelle 3-akslede lastebiler og mange andre kombinasjoner. 

Skuffet 

– Vi har fått blandede reaksjoner på forslagene i høringen, men det er ingen tvil om at mange er skuffet. Ikke minst over at singelbiler, uansett antall akslinger, ikke gis mulighet til å kjøre med økte vekter. Like skuffende er det nok for mange at den eneste vogntogkombinasjonen som tilgodeses er 6- og 7-akslede vogntog med slepvogn. Da er det mange av våre medlemsbedrifter som ramler ut av det gode selskap, sier administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk. 

Han forteller videre at han hadde håpet at Statens vegvesen i større grad hadde benyttet denne muligheten til å ta grep som virkelig monner for den eksisterende bilparken. 

– Slik forslaget ligger nå, vil det etter vårt skjønn ha begrenset effekt, både når det gjelder utslippskutt og effektivisering av transporten. Kombinert med bruk av biodrivstoff, er våre beste kortsiktige bidrag. Derfor vil NLF fortsette å kjempe for en vekst fra 26 til 28 tonn for alle biler, sier Gravråk. 

NLF har flere ganger tatt til orde for at vektøkning ikke bør forbeholdes nullutslippskjøretøy. 

Har ikke råd til å utelukke gode klimatiltak 

– Vi kan ikke lukke øynene for at de aller fleste lastebilene som selges i dag, og som vil være på veiene i mange år fremover, er dieseldrevne. Dersom ikke disse bilene også gis mulighet til å utnytte sin faktiske lastekapasitet, kaster man bort en verdifull mulighet til å kutte i utslippene over natta. Dersom myndighetene mener alvor med klimamålene de har satt seg, har man ikke råd til å la den mest lavthengende frukten bli hengende og råtne, sier Gravråk. 

Samtidig er NLF-direktøren klar på at det selvsagt er helt nødvendig at det kompenseres for den ekstra vekten dagens batteriteknologi fører til, dersom det skal være i nærheten av økonomisk bærekraftig å investere i denne teknologien.