Sideairbagen ble redningen mener han selv. Han ble med dette den første i Norge til å løse ut sideairbagen som Scania, så langt, er alene om å levere i lastebil.  

Mistet kontrollen 

Sven Eirik Heggestad var på vei langs riksvei 5 i Sogn med fullt lass drivstoff. Imot kom en semitrailer. Sjåføren som kom mot, mistet grep og fikk sleng på tralla. I noen sekunder så den trauste sogningen at semihengeren kom mer og mer over i hans kjørebane. Sammentreffet var uunngåelig. 

Det var 12. mars 2019 ulykken, som kunne gått så mye verre, skjedde. Sven Eirik var på veien med sin halvt år gamle Scania R 650 tankbil, som kun hadde rullet 30 000 kilometer. 

– I forkant av at jeg bestilte bilen, kom sideairbagen opp som tema i en av samtalene med selger Håkon Frivik. Etter å ha hørt om den, var jeg aldri i tvil om at jeg ville ha det. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

SKREMMENDE: Her kommer det møtende vogntoget på tvers over hele veien. Foto: Scania/dashboardkamera SKREMMENDE: Her kommer det møtende vogntoget på tvers over hele veien. Foto: Scania/dashboardkamera

Skjedde fort 

Han kom kjørende opp Lundebakken mot Fjærlandstunnelen, og det var både dårlig sikt og føre. Det er først når en motgående semitrailer kommer seilende at det fatale skjer. 

– Jeg så med en gang at dette kom ikke til å gå bra. På en måte føltes det som om det var over på et knips. På en annen måte føltes det som en evighet fra jeg så traileren til det smalt, sier den sindige sogningen. Sekunder senere lå tankbilen nesten helt opp ned i skråningen, med Sven Eirik hengende i sikkerhetsbeltet. 

Redningen  

Det eneste han fikk av fysiske skader i smellen, var noen risp og kutt på hendene og et kutt i hodet. I tillegg slo han skulderen og armen da han løste ut sikkerhetsbeltet og falt ut av stolen. I forhold til de enorme materielle skadene var han i praksis uskadet, men litt mørbanket. 

– For meg er det helt åpenbart at grunnen til at det gikk så bra, er airbagen, sier han. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

STEDET: Slik ble tankbilen liggende etter sammenstøtet. Foto: NRK /Scania STEDET: Slik ble tankbilen liggende etter sammenstøtet. Foto: NRK /Scania

Burde vært standard 

Han har kjørt tankbil i brorparten av sitt yrkesliv. I den bransjen har det alltid vært et stort fokus på sikkerhet og HMS. Men å ha airbag i lastebilene har aldri vært et tema for de selskapene han har kjørt for. 

– Etter denne ulykken kommer jeg aldri til å bestille en ny bil uten airbager. Personlig synes jeg det er rart at det ikke kommer som standard fra leverandørene, sier Sven Eirik. 

Raskt tilbake 

Etter ulykken var han tilbake i lastebilen etter bare noen uker. For ham var det en måte å bearbeide ulykken på. Selv nå, fem år etter ulykken, oppstår situasjoner langs veien nærmest daglig som vekker minner, og han føler rett som det er at biler er på vei over i hans kjørefelt. 

– Det er nok kona som fikk den verste støkken. Jeg snakket med henne rett før ulykken. Det neste som skjedde, var at hun hørte på radioen at det hadde vært en ulykke med en tankbil ved tunnelen, samtidig som jeg ikke svarte på telefonen, sier han ettertenksomt. 

Selv om han var forholdsvis uskadet, hadde han mistet telefonen i kaoset inne i hytta. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

BAK RATTET: Sven Eirik Heggestad har levert drivstoff i snart 30 år. Hans terapi etter den alvorlige ulykken var å komme seg tilbake bak rattet i lastebilen. Foto: Scania BAK RATTET: Sven Eirik Heggestad har levert drivstoff i snart 30 år. Hans terapi etter den alvorlige ulykken var å komme seg tilbake bak rattet i lastebilen. Foto: Scania

Så skjer det igjen 

I begynnelsen av mai hadde Scania Fokus gjort avtale med Sven Eirik om å møtes for å fortelle denne historien om airbagen som høyst sannsynlig reddet livet hans. 

Planen var å møte ham på Voss etter at han hadde lastet i Bergen, og følge ham tilbake til Sogn. Mens vi står og venter langs E16, avtar trafikken, og det kommer en trafikkmelding fra NRK om en ulykke i Trengereidtunnelen. 

Igjen var det Sven Eirik som hadde blitt truffet av en bilist som ikke holdt sitt kjørefelt. I en høyresving kjørte den møtende stasjonsvognen rett frem. Den traff tankbilen rett bak fordekket, fulgte hele siden bakover og smalt for fullt inn i hengerens framaksling. 

Den ene felgen på hengeren fikk et 90-graders hakk som klemte felgen inn mot navet. Fordi det var tvillinghjul på denne akslingen, lot vogntoget seg kjøre for egen maskin ut av tunnelen etter ulykken. Med ny felg og dekk på hengeren kunne han fortsette hjem til Sogn, selv om det ble skader for over en halv million på bilen. 

Også denne gangen hadde Sven Eirik flaks. Tilfeldighetene gjorde at han ikke fikk den møtende bilen i fronten. Og han fikk ikke bruk for airbaggen. Denne gangen. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

STORE MATERIELLE SKADER: Bilen fikk store skader, men det Sven Eirik fikk av fysiske skader i smellen var noen risp og kutt på hendene og et kutt i hodet. Foto: Scania. STORE MATERIELLE SKADER: Bilen fikk store skader, men det Sven Eirik fikk av fysiske skader i smellen var noen risp og kutt på hendene og et kutt i hodet. Foto: Scania.