Statens vegvesen (SVV) la nylig frem sin prioriteringsliste for Nasjonal transportplan (NTP). Prosjektet E18 Retvet–Vinterbro – siste og avgjørende del av ny E18 mot Sverige – er havnet helt nede på nest siste plass. 

– Dette begynner å bli en parodi. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte over den totale mangelen på fremdrift, sier Johan Kristian Bjerke, regionsjef i NLF, til Ås Avis. 

Han peker på at det er et prosjekt som er både nasjonalt og internasjonalt viktig.  

– Det er helt ubegripelig at det havner så langt ned. Det handler ikke bare om vei – det handler om tillit til hele systemet, sier Bjerke. 

En flaskehals med europeisk dimensjon 

Strekningen mellom Retvet og Vinterbro er det siste som mangler før hele E18 er komplett fra Oslo til grensen. Mens Østfold og Sverige har ferdigstilt sine deler, har utbyggingen stoppet opp i Akershus. 

Mye av årsaken? Uenighet om bompengefinansiering – i årevis. 

– Det mest pinlige her er at hele prosjektet har stått i ro i åtte år på grunn av lokal uenighet om bompenger. Det er rett og slett flaut at et så viktig nasjonalt prosjekt har vært parkert så lenge på grunn av interne politiske dragkamper, sier Bjerke. 

Han viser til at det nåværende kommunestyret i Ås omsider har åpnet for å behandle en bompengefinansiering, men frykter at det kan være for sent. 

Tiden renner ut 

Reguleringsplanen for strekningen ble vedtatt i 2016. Dersom ekspropriasjonsprosessen ikke starter før oktober 2026, mister planen sin gyldighet – og hele prosessen må gjøres på nytt. 

–  Hvis dette nå sklir ut igjen, og vi ender med å miste hele reguleringsplanen, så er farsen komplett. Det vil være et kraftig tillitsbrudd overfor næringslivet og alle som er avhengige av denne veien, avslutter Bjerke.