– Godstransporten er samfunnskritisk. Når bomtakstene i Oslopakke 3 øker med hele 70 prosent i rushtiden fra nyttår, og de samlede årlige kostnadene for varetransporten øker med én milliard kroner, må det også tilrettelegges for effektiv fremkommelighet, sier Ole A. Hagen, næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport. 

Avgjørende med tilgang til kollektivfeltet 

Han understreker at kollektivfeltet er avgjørende for å sikre god vareforsyning inn til Oslo og andre større byer, samtidig som transportnæringen står midt i en krevende klimaomstilling. 

– Det er foreslått å gi adgang til kollektivfeltet kun for nullutslippskjøretøy. Men bransjen trenger forutsigbare rammer før den kan ta risikoen ved store investeringer i ny teknologi. Først må det på plass langsiktige støtteordninger fra Enova, ladeinfrastruktur og klare signaler fra myndighetene om hvilke løsninger som faktisk skal satses på, sier Hagen. 
 
– Inntil dette er på plass, må vi ha praktiske tiltak som kollektivfelt-tilgang for å lette det økonomiske presset, legger han til. 

NLF: – Regjeringens forslag setter samfunnsoppdraget i fare 

NLF er tydelig på at tungtransporten ikke må forskjellsbehandles i trafikken. J. Kristian Bjerke, regionsjef for Oslo/Akershus og Østfold, peker på at regjeringens forslag kan svekke hele vareforsyningen på Østlandet. 

– Regjeringens forslag om kollektivfelt bør ikke gjøre det vanskeligere for lastebiler å utføre samfunnsoppdraget sitt. Dette handler om å sikre varestrømmen til hele Østlandet, samtidig som vi bidrar til nullutslippsmålene. Vi ønsker å investere grønt, men trenger både økonomisk støtte og fremkommelighet i trafikken, sier Bjerke. 

Han understreker at tilgangen til kollektivfeltet ikke handler om særbehandling, men om å sikre varestrømmen, redusere kø og bidra til nullutslippsmålene. 

Fakta:  

• Regjeringen har sendt forslag på høring om hvilke kjøretøy som kan bruke kollektivfeltet (busser, elbiler/biler, varebiler og lastebiler).  

• Oslopakke 3 innebærer en takstøkning på 70 % for tungtransporten i rushtrafikk. Samlede ekstrakostnader for næringslivet er beregnet til om lag 1 milliard kroner per år.