I snart 90 år har NLF kjempet for norske lastebileieres rammevilkår, og kampen mot sosial dumping og ulovlig kabotasje har vært en av grunnpilarene til forbundet. Nå reagerer forbundet sterkt på avsløringene om TINEs transportavtale med det danske selskapet Intercargo Scandinavia A/S – som kjører store deler av TINEs innenrikstransport.
– Dette er dypt problematisk. TINE bygger hele sin merkevare på det norske, samtidig som de outsourcer en betydelig del av sin verdikjede til utlandet. Det er et klart signal til både forbrukere og transportnæringen om at det norske ikke er så viktig likevel – i alle fall ikke når økonomien trumfer alt annet, sier NLF-direktør Knut Gravråk.
– Ikke bare et juridisk spørsmål
Mens enkelte har vært opptatt av hvorvidt avtalen bryter kabotasjeregelverket, er NLF tydelig på at dette ikke bare handler om juss – men også om moral og ansvar.
– Vi vet at flere av våre medlemmer i dag utfører oppdrag for TINE, og det viser tydelig at det er fullt mulig å benytte norske transportører. Det finnes mange dyktige, profesjonelle og konkurransedyktige norske transportører som leverer på høyt nivå hver eneste dag. Disse aktørene bygger både tillit og beredskap – og det er nettopp slike bedrifter TINE burde satse mer på, ikke færre, sier Gravråk.
Han påpeker videre at det er tydelig at TINE har funnet en modell som formelt holder seg innenfor regelverket.
– Spørsmålet er om dette er i tråd med intensjonen bak reglene, og hva det gjør med næringen som helhet. Dette fremstår som et forsøk på å omgå både norsk lovgivning og samfunnsansvar – ved hjelp av smutthull og smart tilrettelegging, sier Gravråk.
Han peker på at det europeiske kabotasjeregelverket er laget for å tillate midlertidige, ikke-permanente transporter i forbindelse med internasjonale oppdrag – ikke for å dekke regelmessige, strukturelle transportbehov for norske bedrifter.
– Når et utenlandsk selskap kjører faste, daglige ruter i Norge over tid, så er det i praksis transport innad i Norge – uansett hva man kaller det. Det er nettopp det regelverket prøver å sette en stopper for. TINE kan ikke skryte av å være norsk, samtidig som de svekker norske arbeidsplasser, sier han.
– Et valg med konsekvenser
Gravråk reagerer særlig sterkt fordi TINE er et samvirkeforetak eid av 11 000 norske melkeprodusenter.
– TINE nyter stor tillit i den norske befolkningen. Når de velger bort norske transportører – til tross for at vi har både kapasitet og kvalitet her hjemme – sender det et signal om at lojaliteten til norske verdier og arbeidsplasser er svak. Dette skader ikke bare TINEs omdømme – det svekker hele grunnlaget for tillit mellom samvirke og samfunn, sier han.
– Dette lukter rett og slett litt sur melk.
– Ber om politisk handling
NLF-sjefen sier forbundet lenge har påpekt behovet for bedre regelverk og håndheving, men han mener saker som dette viser at det også trengs tydeligere politisk vilje.
– Det er åpenbart at noen aktører har gjort det til en forretningsmodell å presse grensene for hva som er tillatt. Hvis myndighetene ikke tetter disse smutthullene, vil stadig flere norske transportører bli utkonkurrert. Vi trenger skjerpet kontroll, sterkere sanksjoner og ikke minst et lovverk som tar høyde for slike tilfeller av systematisk omgåelse, sier Gravråk.
NLF mener også at det er på høy tid at selskaper med en så tydelig norsk identitet som TINE stilles til ansvar for valgene de tar – ikke bare i regnskapsrapporten, men i møte med samfunnet.
– Vi oppfordrer TINE til å revurdere dette valget. Hvis de mener alvor med sitt norske samfunnsoppdrag, bør transporten deres også være norsk, sier Gravråk.