Med sommersesongen rett rundt hjørnet øker presset på både veier og fergeforbindelser – og historikken er dårlig. Køer, overbelastning og misnøye preget flere reisestrekninger i fjor. Nå varsler Statens vegvesen at følgebiler og trafikkdirigenter står klare på riksvei 13 ved Hardangerbrua. Digitale skilt skal varsle om kø og alternative ruter. I Nordland tar fylket grep med større ferger, bedre informasjon og videoovervåking ved kaiene.
Rammer hele verdikjeden
Tiltakene kommer etter gjentatte advarsler – og etter NLFs klare krav om fortrinnsrett for varetransporten.
– Godstransport kan ikke stå i samme fergekø som bobiler og turister. Når nyttetransporten stanses, rammer det hele verdikjeden – fra næringsliv til kommunale tjenester, sier NLF-direktør Knut Gravråk.
Han understreker at regelverket allerede åpner for å gi nyttetransporten fortrinn i særskilte tilfeller.
Forventer bedre flyt
– Det er nå det gjelder. Vi vet det er mulig – som da Ring 1 i Oslo ble stengt og godstransporten fikk bruke kollektivfelt. Det prinsippet må også gjelde for fergetrafikken i sommer, sier han.
NLF forventer at tiltakene som nå iverksettes, ikke bare bidrar til bedre flyt – men også sørger for at samfunnskritisk transport ikke nedprioriteres i møte med fritidstrafikken.
– Tiltakene må omsettes i praksis og ikke bli medieutspill eller planer på papiret. Hvis ikke nyttetransporten faktisk prioriteres, risikerer vi at årets sommer blir nok et år med ord uten handling, advarer Gravråk.