Med sommersesongen rett rundt hjørnet øker presset på både veier og fergeforbindelser – og historikken er dårlig. Køer, overbelastning og misnøye preget flere reisestrekninger i fjor. Nå varsler Statens vegvesen at følgebiler og trafikkdirigenter står klare på riksvei 13 ved Hardangerbrua. Digitale skilt skal varsle om kø og alternative ruter. I Nordland tar fylket grep med større ferger, bedre informasjon og videoovervåking ved kaiene. 

Rammer hele verdikjeden 

Tiltakene kommer etter gjentatte advarsler – og etter NLFs klare krav om fortrinnsrett for varetransporten. 

– Godstransport kan ikke stå i samme fergekø som bobiler og turister. Når nyttetransporten stanses, rammer det hele verdikjeden – fra næringsliv til kommunale tjenester, sier NLF-direktør Knut Gravråk. 

Han understreker at regelverket allerede åpner for å gi nyttetransporten fortrinn i særskilte tilfeller. 

Forventer bedre flyt 

– Det er nå det gjelder. Vi vet det er mulig – som da Ring 1 i Oslo ble stengt og godstransporten fikk bruke kollektivfelt. Det prinsippet må også gjelde for fergetrafikken i sommer, sier han. 

NLF forventer at tiltakene som nå iverksettes, ikke bare bidrar til bedre flyt – men også sørger for at samfunnskritisk transport ikke nedprioriteres i møte med fritidstrafikken. 

– Tiltakene må omsettes i praksis og ikke bli medieutspill eller planer på papiret. Hvis ikke nyttetransporten faktisk prioriteres, risikerer vi at årets sommer blir nok et år med ord uten handling, advarer Gravråk.