KONTROLL AV ANSATTES KOMPETANSE
Eier, eller den som på eierens vegne, har rådighet over motorvognen,
plikter å forvisse seg om at den som han lar bruke motorvognen, fyller
vilkårene for å føre den. (Vegtrafikkloven, § 17).
Det betyr at virksomheten bør ha rutiner for jevnlig å kontrollere at
sjåførene har de førerkortene og de bevisene de skal ha. En slik
kontroll bør finne sted to ganger hvert år. Ansatte som ofte er innom
kontoret kan fysisk vise dem fram. Andre kan ta bilde av
førerkortet/bevisene og sende inn til bedriften.
Denne teksten legges nå inn i KMV, kap. 4.1. Vi kommer til å sende ut
påminnelse om slik sjekk 2 ganger hvert år, gjennom nyhetsbrevet;
KMV-nytt.
Informasjon om bransjesertifikatet.
BRANSJESERTIFIKAT – FØRSTE GANGS UTSTEDELSE
Når du anser at bedriften har innført – og har begynt å bruke
KMV-systemet, bekrefter du det ved å fylle ut en bekreftelse og sende
den til NLF. På bakgrunn av den vil vi utstede bransjesertifikat.
ÅRSLIG REVISJON (NLF)
Når bransjesertifikatet skal fornyes, må vi ta en revisjon
(telefonmøte). Da skal du ikke sende inn bekreftelsen i punktet ovenfor. Se nærmere kap 6.4.2 Ekstern
revisjon (NLF). Når de tre rapportene, det henvises til i kap. 6.4.1,
er lagret, er du klar for revisjon. Se også kap. 6.4.1 Intern revisjon.
For lettere å huske når du skal ta kontakt med NLF for revisjon, kan
du nå legge det inn i «Sertifiseringer», under «Ansatte», slik at
du blir påminnet om det.
PERSONVERN I KMV
Torsdag 14. juni fikk du melding om at det var gjort en endring i
systemet i henhold til personvernbestemmelsene. Nedenfor finner du mer
detaljert informasjon om endringene.
Grunntilgang
Når nyansatte legges inn i systemet får de grunntilgang. Det vil si de
har tilgang til å:
- Lese i personalhåndboken (ikke endre)
- Sende inn avvik
- Legge inn dieselfylling
- Fylle ut timelister
- Lese bedriftens dokumenter
Adminrettighet
Ansatte med adminrettigheter har tilgang til alt, unntatt:
- Har ikke tilgang til «Ansatte» og ansatteinformasjon
- Her ikke tilgang til «Personelldokumenter» (ligger under «Dokumenter»)
- Kan se liste over pårørende, men ikke endre noe i den (Er flyttet til
«Min bedrift)
Personalansvar
Ansatte med personalansvar-rettigheter har tilgang til alt og kan gjøre
alle endringer.
Ny mappe; «Personelldokumenter».
Det har vært ønske om en mappe som bare ansatte med personalansvar har
tilgang til. Den er nå opprettet og ligger under «Dokumenter».
Personlige dokumenter (for ansatte)
Dokumenter som berøre den enkelte ansatte og som den ansatte skal kunne
se, legges fortsatt i mappen i den ansattes «Personlige dokumenter».
Hvem kan gi rettigheter?
Alle med personalansvar-rettigheter kan gi rettigheter til andre
ansatte. Skal en nyansatt få personalansvar-rettigheter, må
vedkommende først få «Adminrettigheter» og deretter
personalansvar-rettigheter.
Har alle medarbeiderne riktige rettigheter?
Alle medarbeiderne som hadde «Adminrettigheter» før 14. juni, fikk
automatisk rettighet; «Personalansvar». Vi anbefaler derfor sterkt at
øverste leder går gjennom hvilken rettighet de forskjellige
medarbeiderne har i dag, og gjør eventuelle endringer.
Oslo, 22.06.18
NLF v/Inge Børli
Tidligere nyhetsbrev kan
leses her.