Dropper lavutslippssone i Oslo
Super-uken begynte tirsdag med nyheten om at Oslo-byrådet dropper den
annonserte lavutslippssonen for tunge kjøretøy. I praksis betyr dette
at transportbedrifter som har lastebiler av eldre standard enn Euro VI
ikke får det forventede avgiftshoppet fra neste år.
I det opprinnelige forslaget ville tunge lastebiler (over 12 tonn) av
Euro V-standard eller eldre fått en avgift på enten 600 kroner i
døgnet, 8 000 kroner i måneden eller 50 000 kroner i året, på
toppen av regulære bompenger.
Les mer om dette her!
Lånekassefinansiert lastebilutdanning fra 2019
Allerede dagen etter kom den neste seieren gjennom en budsjettlekkasje
gitt av samferdselsministeren på selveste Lærlingedagen:
– Fra 2019 iverksetter regjeringen en ny finansieringsordning for å
øke rekrutteringen av sjåfører til lastebilnæringen. Lånekassen vil
gi lån også til voksne i et utdanningsløp til lastebilsjåfør,
fortalte Jon Georg Dale.
Les mer om dette her!
Dispensasjon fra kjøre- og hviletiden under Trident Juncture innvilget
NLF varslet allerede før sommeren et behov for fritak fra kjøre- og
hviletidsreglene i sammenheng med NATO-øvelsen Trident Juncture. Det
ble derfor utformet en søknad begrunnet med at øvelsen utgjorde
ekstraordinære omstendigheter som medførte behov for unntak fra visse
bestemmelser.
Det er spesielt NLF-regionene 1 og 2 som vil bli råket av øvelsen, og
regionsjefene J. Kristian Bjerke og Guttorm Tysnes har derfor arbeidet
hardt med å sikre dispensasjonen. Det ble imidlertid raskt klart at
EFTAs overvåkingsorgan ESA måtte på banen her.
Øvelsen, og derfor også søknaden, omhandler et lengre tidsrom enn det
Vegdirektoratet har myndighet til å innvilge dispensasjon fra. Derfor
ble det sendt en anmodning til ESA om autorisasjon til å innvilge
søknadene, som etter hvert ga grønt lys.
Les detaljene i dispensasjonen her
– Et verdifullt NLF-medlemskap
NLF-direktør Geir A. Mo er stolt over å ha fått gjennomslag i så
mange viktige saker.
– Dette illustrerer hvordan NLF arbeider: Et lag av dyktige ansatte
som kontinuerlig kjemper for å få gjennomslag på vegne av våre
medlemsbedrifter, basert på kunnskap, kompetanse og dialog, sier han.
Samtidig understreker Mo viktigheten av fortsatt rekruttering til
medlemsmassen, siden dette øker sjansene for å få gjennomslag for
flere saker også i fremtiden. Han oppfordrer derfor eksisterende
medlemmer til å rekruttere nye bedrifter.
– Det er kjøttvekta som teller. Jo flere vi representerer, jo
sterkere er vi. NLF er allerede etablert som næringens tydeligste
stemme ovenfor myndighetene, beslutningstakere og publikum generelt.
Dette må vi bevare også i tiden som kommer, avslutter NLF-direktøren.