Siden oppstarten i 1996 med en bil og tre ansatte har Girteka opplevd en
enorm vekst fram til dagens nærmere 4000 biler og 9500 ansatte. Under
NLFs Transportkonferanse 19. januar neste år kommer sjefen for Girtekas
satsing i Skandinavia, Kestutis Cizikas og samfunns- og
kommunikasjonsdirektør Kristian Kaas Mortensen, for å fortelle om
selskapet og forretningsmodellen deres. Tittelen på programposten er
ikke særlig blyg; «Slik skaper vi Europas største og beste
transportselskap.»
På konferansen tar Girteka bladet fra munnen og slutter seg til NLFs
kamp mot liberalisering av kabotasjeregelverket.
- Vi trenger ingen liberalisering i EUs kabotasjeregelverk. Det er ikke
der vi tjener pengene våre, det er på internasjonal transport. Faktisk
kunne man strammet regelverket ytterligere inn. Alt vi trenger er
muligheten til å kjøre ett lass fra sør til nord når vi har levert
vår internasjonale last og skal bevege oss ut igjen. sier Kaas
Mortensen.
Direktør Geir A. Mo i NLF skjønner at det kan virke provoserende på
enkelte at NLF ønsker velkommen til en bedrift som for mange er selve
symbolet på konkurransen fra øst.
- Det viktigste for NLF er like konkurransevilkår – og som en del av
det et strengere kabotasjeregelverk. Vi opplever at Girteka støtter oss
i dette arbeidet, samtidig er de ett av europas største
transportselskaper. Jeg er sikker på at NLFs medlemsbedrifter kan la
seg inspirere av et foredrag om Girtekas utvikling og ser frem til å
overvære både innledningen og den påfølgende diskusjonen. Uansett er
det gledelig at en så stor aktør i næringen flagger samme syn som oss
i den viktigste saken for vår næring på lenge, sier Mo.
NLFs Transportkonferanse 2018 arrangeres i år på Holmen Fjordhotell i
Asker den 19 og 20 januar 2018.
MELD DEG PÅ HER!
PROGRAM FOR TRANSPORTKONFERANSEN 2018
Flere saker om NLFs Transportkonferanse 2018.