Det er Tungt.no som skriver om saken først. 

Mellom 1997 og 2011 ble det etablert et kartell mellom de store lastebilprodusentene, som ble avslørt av EU-kommisjonen i 2007. Da mente EU-kommisjonen at Scania, sammen med DAF, Daimler, Iveco, MAN, Volvo og Renault, blant annet, skulle ha samarbeidet om prissetting. De ble anmeldt for dette først i 2014 når saken ble offentlig kjent. 

Scania tapte i siste runde 

Alle, bortsett fra Scania, har innrømmet prissamarbeidet, men EU-kommisjonen har også funnet dem delaktige. Selskapet anket saken, men Tungt.no skriver at det nylig ble kjent at Europadomstolen har avvist siste ankemulighet, noe som resulterer i at Scania må punge ut med 10 milliarder kroner i bot. 

Betaler ut erstatning 

Nylig skrev Trans Info at den tyske operatøren Deutsche Bahn og DAF har blitt enige med de rundt 40 selskapene som gikk til søksmål mot dem, om tapene som følge av prisfikseringen. Dette avslutter dermed den juridiske striden mellom partene. 

DAF blir med dette den første deltakeren i kartellet i denne prosessen som har forhandlet frem en slik avtale, og mener de nå har tatt konsekvensen av prissamarbeidet, skriver Deutsche Bahn i en offisiell uttalelse. Nå håper de at de gjenværende selskapene gjør det samme. 

Går ikke ut offentlig med sum 

Partene har blitt enige om å ikke offentliggjøre summen, men i fjor vinter besøkte advokat, Andrew B. Bullon, fra advokatfirmaet Hausfeld, NLF-studio og fortalte at DAF, som eneste aktør, satte av 600 millioner euro som skulle benyttes i et eventuelt forlik i 2023. 

Trans Info henviser imidlertid til årsrapporten fra Paccar- konsernet som DAF er en del av. Den viser at det er satt av 446,5 millioner euro (5,1 milliarder kroner) i forbindelse med søksmål i Europa.  

 
FAKTA:
Dette er lastebilkartellskandalen i Europa 

  • I 2016 og 2017 konkluderte Den europeiske kommisjonen med at lastebilprodusentene DAF, Daimler, Iveco, MAN, Volvo/Renault og Scania hadde inngått forbudte kartellavtaler mellom 1997 og 2011. 
  • Prisfikseringen omfattet blant annet utveksling av bruttopriselister og forsinkelser i innføringen av nye teknologier for å redusere utslipp og kostnader. Brussel påla rekordbøter på totalt 3,8 milliarder euro til kartelldeltakerne. 
  • Posten Norge gikk til sitt eget søksmål mot de europeiske lastebilprodusentene, da de mente å ha betalt 264 millioner kroner for mye for over 1.900 lastebiler i perioden 1997 til 2011. Imidlertid tapte de saken i mars 2023. Dommen hadde likevel ingen innvirkning på de som deltar i gruppesøksmålet, som fremdeles kjøres i Nederland av advokatfirmaet Hausfeld. 
  • Hausfeld har 4500 klienter av alle størrelser i kartellsaken som går for nederlandsk rett. Disse har til sammen kjøpt 300 000 lastebiler og søker erstatning. I tillegg har de mange klienter i både England og Tyskland. 
  • Hausfeld representerer også 501 NLF-medlemmer som til sammen har kjøpt 11.000 biler. 
  • DAF har som første selskap ut blitt enige om å betale ut erstatning til sine kunder 
  • Scania har hele tiden hevdet at de er uskyldige, men Europadomstolen har avvist siste ankemulighet, noe som resulterer i at Scania må punge ut med 10 milliarder kroner i bot.