NLF

Nytt fra NLF uke 16, 2024

Det ble en svært god debatt under forrige ukes digitale medlemsmøte hvor det grønne skiftet, døgnhvileplasser og økte vekter og dimensjoner ble diskutert. 

DIGITALT MEDLEMSMØTE: Morten Stordalen (FrP) og Sigbjørn Gjelsvik kom i NLF studio DIGITALT MEDLEMSMØTE: Morten Stordalen (FrP) og Sigbjørn Gjelsvik kom i NLF studio

Det er mye som tyder på at det går mot flertall for øremerking av midler til døgnhvileplasser og mot seier for å tillate økte vekter og dimensjoner. Dette kom frem under det siste digitale medlemsmøte onsdag 10. april. Dersom du ikke fikk det med deg, kan du se hele sendingen i opptak.

 

– Ballen har begynt å rulle

Nå har NLF arbeidet i årevis med å få på plass økte ekter og dimensjoner. Forbundet har diskutert og lagt press på flere samferdselsministere og vegdirektører.

I høst kom endelig rapporten fra TØI som konkluderte med det NLF alltid har ment; at det å øke vekter og dimensjoner på lastebilene er både samfunnsmessig økonomisk og miljømessig fornuftig. Med den rapporten ble alle diskusjoner lagt død. Bordet er dekket, og spørsmålet er hvorfor myndighetene fremdeles venter med å gjøre noe.

Nå har derimot ballen begynt å rulle og alt påvirkningsarbeidet NLF har drevet på med i årevis begynner å bære frukter. 

– Ting tar tid, men slik det ser ut nå virker det svært positivt. Mye tyder på at det går mot en forskriftsendring som trolig vil tre i kraft fra 1. januar 2025, sier teknisk fagsjef i NLF, Dag Nordvik. 

 

Ny og bedre løsning for visning av aksellastrestriksjoner

Statens vegvesen (SVV) lanserte torsdag ettermiddag en ny funksjonalitet for bedre visning av aksellastrestriksjoner i Vegvesen Trafikk Web.

Dette vises ved å markere aksellastrestriksjoner med egne ikoner på et eget kart der kun aksellastrestriksjoner er synlige. På denne måten blir det mye enklere å identifisere informasjonen for tungbilsjåfører, samtidig som det blir lettere for alle andre å skille mellom stengte veier og veier med aksellastrestriksjoner.

SVV understreker at de er avhengige av at veieiere (kommunale, fylkeskommunale og riksveiene) selv melder inn aksellastrestriksjoner slik at det blir mulig å legge inn riktig informasjon.

 

Viktig informasjon om nye fellesskapsløyver

NLF minner alle nok en gang om at så snart nye fellesskapsløyver er mottatt, blir de gamle (såkalte røde løyver) ugyldige og må returneres til SVV. Hvis du har mottatt fellesskapsløyvene og de ikke er med under kontroll, kan det ilegges bøter. 

I brevet fra SVV som følger med de nye fellesskapsløyvene, angis datoen for når de gamle løyvene skal returneres. Det er derfor viktig å merke seg denne returdatoen. 

Med andre ord betyr det at så snart du har mottatt fellesskapsløyvene, må diss byttes ut med de gamle og tas med i bilen. 

 

NLF gir deg en «psykolog i lomma»

Din jobb som lastebilsjåfør kan komme med utfordringer som kan gjøre hverdagen litt ekstra vanskelig. Tre vanlige utfordringer kan være:

  • Å tilbringe mye tid på veien kan føre til følelsen av sosial isolasjon og ensomhet. Det er også vanskelig å holde en sunn døgnrytme, som er viktig for den fysiske og psykiske helsa.
  • Å måtte opprettholde sikkerhet og samtidig møte tidsfrister skaper langvarig stress.
  • Å bli involvert i trafikkulykker. Etter traumatiske hendelser kan mange utvikle PTSD-symptomer.

NLF har derfor inngått en avtale med Overvinne; en enkel lavterskelløsning for at vi kan lære litt mer om å stå i vanskelige situasjoner. 

I Overvinne-appen får du verktøyene du trenger for å bli mer robust. Du gjør dette helt på egen hånd, uten å måtte snakke med ledere, HR eller psykolog. 

Vi håper så mange som mulig av NLF sine medlemmer tester ut appen. 

Prøv Overvinne her

Les mer om Overvinne her

 

Alt er klart for Tømmertransportseminar

NLF minner alle påmeldte om Tømmerseminaret 26.-27. april, som arrangeres på Thon Hotel Oslo Airport. 

Seminaret er åpent for både NLF-medlemmer og ikke-medlemmer!

Seminaret vil inneholde mange interessante og spennende temaer knyttet til transport av tømmer, samt oppdateringer på hva som skjer fremover.

Her er det rom for spørsmål og diskusjoner, og ikke minst et hyggelig treff for tømmertransportørene.