4-akslede brøytebiler får unntak fra lengdebegrensning
Statens vegvesen har gitt et generelt unntak fra lengdebegrensningen for
brøytebiler med fire aksler med påmontert plog, underliggende skjær
og spreder. Dispensasjonen gjelder lengde opptil 14,00 meter, og er uten
tidsbegrensning. Reglene om tillatte vekter og dimensjoner på norske
veger står i forskrift om bruk av kjøretøy 25. januar 1990 nr. 92
(bruksforskriften), og dispensasjonen gis etter § 6-2 annet ledd.
Aksellast, last fra akselkombinasjon og totalvekt skal ikke overskride
det som er tillatt etter § 5-4 og veglister gitt i henhold til § 5-3
nr. 2 bokstav a og gjeldende veglister.
Statens vegvesen har tidligere gjort forskriftsfestede unntak for
betongpumpebil, mobilkraner og liftbiler, som alle kan ha en lengde opp
til 14 meter.
Les hele vedtaket til Statens vegvesen
Mer penger til asfaltering og rassikring
NTB melder tirsdag ettermiddag at det går mot budsjettenighet med
kraftige avgiftskutt og mer til asfalt. Partene planlegger å
presentere en overenskomst i en pressekonferanse tirsdag rundt kl.
19.00. Finansdebatten i Stortinget holdes torsdag.
Frp og regjeringspartiene Høyre, Venstre og KrF er allerede enige om en
krisepakke på 22,1 milliarder kroner til koronarammede bedrifter og
kommuner. I tillegg ligger Frp nå an til å få et solid gjennomslag
for sitt krav om mer penger til asfaltering og rassikring. Norske
entreprenørbedrifter viser til at mengden ny asfalt har gått sterkt
tilbake i 2020 og ber Stortinget sikre en asfaltmilliard i 2021 for å
unngå at den negative trenden fortsetter.
Les mer i nyhet på bygg.no
Anleggsbransjen får nye miljøkriterier
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) lanserte nylig
nye miljøkriterier for anleggsanskaffelser. Det betyr at offentlige
byggherrer nå får et felles utgangspunkt de kan bruke i
kunngjøringene.
Gå til kriterieveiviseren til DFØ
Digitalt informasjonsmøte om rv. 555 Sotrasambandet
Statens vegvesen inviterer til digitalt informasjonsmøte 8. desember
kl. 18.00–19.00 for å orientere om framdriften på rv. 555
Sotrasambandet. Lenke til møtet, som vil foregå på YouTube, blir lagt
ut i nyhetssaken under samme dag.
Les hele nyheten fra Statens vegvesen
Nye Veier bygger ut E6 Kvænangsfjellet
Utbyggingsavtalen er signert for E6 Kvænangsfjellet. Nye Veier har
signalisert at de vil bruke 1,99 milliarder kroner på å bygge veien.
- E6 over Kvænangsfjellet i Nord-Troms er dårlig og stenges ofte om
vinteren. Det fører til lange omkjøringer gjennom Finland. Nå kommer
det endelig ny vei. Vi har signert veiutbyggingsavtale med Nye Veier AS,
som betyr at målene for prosjektet og kostnadsrammene er bestemt. God
infrastruktur i Nord-Norge er vesentlig for utviklingen av
nordområdene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Les hele pressemeldingen fra Samferdselsdepartementet
E16 Bjørum-Skaret: Største kontrakt noensinne for Vegvesenet
Statens vegvesen og Skanska har underskrevet kontrakten for bygging av
ny firefeltsvei fra Bærum kommune til Hole kommune. Skanska og
konsulentselskapet Aas-Jakobsen leverte sammen inn et tilbud på 3,022
milliarder kroner, noe som gjør det til den største kontrakten til
Statens vegvesen gjennom historien som ikke er en OPS-kontrakt.
Vegprosjektet E16 Bjørum-Skaret er 8,4 kilometer langt, og skal bygges
som firefelts motorvei. Hvis alt går etter planen, skal den nye veien
åpne til sommeren 2025.
Les mer hos Statens vegvesen
Oppkjøring bør skje lokalt
Statens vegvesen har, i samråd med Autoriserte Trafikkskolers
Landsforbund og Trafikkforum, levert en anmodning til alle landets
trafikkskoler om å bidra til at oppkjøringer blir gjennomført på
trafikkstasjoner med et geografisk nedslagsfelt som er tettest mulig til
kandidatenes oppholdssted.
Les mer i nyhet fra Statens vegvesen
Håp om kartellutbetaling snart, og ikke for sent med krav ennå!
Norske lastebileiere nå står i erstatningskøen for utbetaling fra
kartellvirksomheten, og det er gode muligheter for refusjon. Det er ikke
klart hva tilbakebetalingen blir, men en grov antakelse er rundt 50.000
kroner per bil, skriver
Transportmagasinet.
NLFs oppfordring er derfor at alle lastebileiere som kjøpte lastebil i
perioden kartellet eksisterte, og i årene etterpå, bør ta kontakt
med
kristen@truckscartel.no. Det pågår nå et tredje søksmål i regi av Hausfeld, og her er
fristen først i juli 2021.
Les intervju med NLF-direktør Geir A. Mo i Transportmagasinet
Webinar om arbeidsmiljø
Norske virksomheter er i verdenstoppen på arbeidsmiljø. Med et
arbeidsmarked i stadig endring, er vi likevel nødt til å se fremover
og jobbe mer bransje- og kunnskapsrettet. Et godt arbeidsmiljø er
viktig for den enkelte, for virksomhetene og for samfunnet, og derfor
står vi nå sammen for et bedre arbeidsmiljø under IA-avtalen.
Mandag 7. desember kl. 9–10 inviterer Arbeids- og
sosialdepartementet til et webinar med arbeidsmiljø på agendaen.
Les hele nyheten fra Arbeids- og sosialdepartementet
Første byggeplass med utslippsfri frakt av masser
Det midlertidige badet som Oslo kommune nå bygger på Økern, er
første byggeplass i Norge med utslippsfri frakt av løsmasser. Som
første byggherre i landet, sørger Kultur- og idrettsbygg Oslo KF for
at rundt 5000 tonn masser blir fraktet av en elektrisk tippbil både
på, samt til og fra byggeplassen.
Les hele nyheten fra Oslo kommune
Kjører du til Storbritannia?
1. januar 2021 trår endrede regler i kraft for transport av varer
mellom Storbritannia (England, Skotland og Wales) og EU. Britiske
myndigheter har laget en Brexit-veileder for varetransport.
Les veilederen hos Gov.uk
Ny fergerute mellom Frankrike og Irland
2. januar 2021 vil en ny fraktfergerute mellem Rosslare i Irland og
Dunkirk i Frankrike tilby lastebiler og deres sjåfører direkte og
papirløs transport mellom EU-land. DFDS setter inn tre kombinerte
frakt- og passasjerferger, og tilbyr seks ukentlige avganger hver
vei. Hver ferge tar opptil 125 lastebiler, har "covid-19-sikre"
enkeltlugarer. Overfarten tar 24 timer.
Les hele pressemeldingen (engelsk) og se rutetidene (egen lenke nederst)
Neste nyhetsbrev kommer om én uke!