Geir A. Mo presenterte NLFs forslag til takstsystem
Sammen med NHO LT og Zero var NLF invitert til å presentere vårt
forslag til takstsystem for Oslopakke 3-sekretariatet og styringsgruppa
den 2. februar. Adm. dir. Geir A. Mo poengterte kompleksiteten til
takstsystemet i OP3, ved at hensikten er tredelt; finansiere
infrastruktur og kollektivdrift, redusere lokal forurensing og bedre
fremkommeligheten. Disse hensynene – spesielt med effekt på
finansieringsgrunnlaget – kan være utfordrende.
Geir A. Mo presenterte et forslag til takstsystem basert på prinsippet
«forurenser betaler». Systemet må være enkelt og forutsigbart. NLFs
forslag går ut på at man deler opp i tre ulike takstkategorier etter
hvor mye man forurenser. I kategorien ”null-utslipp” ser man for seg
elektriske lastebiler og personbiler med nullutslipp, mens Euro VI biler
og ladbare personbiler vil havne i gruppen for ”lav-utslipp”.
Sekkeposten blir gruppen for ”høy-utslipp” hvor resten av
personbilene, samt lastebiler med Euro V-motorer eller lavere, havner.
Ny teknologi, eller ulike eksisterende bio-teknologier innplasseres i
takstkategoriene etter hva myndighetene ønsker å oppnå med
avgiftsleggingen. NLF mener, i motsetning til Zero, at CO2-utslipp ikke
skal være en del av et lokalt bompengesystem. Det må ivaretas på et
nasjonalt plan. Dette gjøres allerede i dag gjennom treffsikker og
høyt priset CO2-avgift på drivstoff.
Mo argumenterte også for at nyttetransporten ikke skal ha
rushtidsavgift. Nyttetrafikk er nødvendighetstransport der
oppdragsgiverne bestemmer tidspunktet man må kjøre. Samtidig har
nyttetransporten i stor grad tilpasset seg rushtiden og forsøker å
kjøre utenom rushtiden. Et tredje forhold er at andelen av tunge
kjøretøy inn og ut av Oslo er forsvinnende liten på disse
tidspunktene. En rushtidsavgift vil ikke fjerne lastebiler fra trafikken
eller bidra til å redusere utslippene fra tunge kjøretøyer. Alt man
oppnår er dyrere transport for næringslivet.
Selv om presentasjonen ble gjort ovenfor OP3-sekretariat og
styringsgruppen, gjelder NLFs budskap hele landet. Allerede neste uke
vil tilsvarende elementer bli presentert ovenfor Bergen kommune, som del
i diskusjonen om utformingen av bomtakstsystemet i Bergen.
NVF-stipend
Via NVF (Nordisk vegforum) kan man nå søke om stipend for studier
innen vei- og trafikkfag. Formålet er å støtte studenter og forskere,
samtidig som man ønsker å gi unge mennesker som arbeider innen
fagfeltet økt internasjonal kunnskap.
Stipendet tildeles i forbindelse med studier, vitenskapelig
forskningsarbeid, yrkesrettet videreutdanning eller etterutdanning.
Også studiereiser omfattes av stipendet.
Søknad om stipend må inneholde en plan for gjennomføring av studie
eller forskningsarbeid, i tillegg til budsjett.
Søknadsfristen er 1. april 2017. Søknaden sendes til:
Marit Due Langaas
NVF-sekretær
Statens vegvesen Vegdirektoratet
Postboks 8142 Dep
0033 OSLO
E-post: marit.langaas@vegvesen.no
Les mer om stipendordningen
her.
Ny fagsjef for tekniske spørsmål er ansatt
Dag Nordvik er ansatt som fagsjef for tekniske spørsmål i NLF.
Stillingen erstatter tidligere stillingen som Rune Damm hadde før han
sluttet hos oss tidligere i februar.
Dag Nordvik er 53 år gammel, har utdannelse fra Gjøvik
Ingeniørhøgskole og har siden 2008 vært daglig leder og salgssjef i
SKAB Norge AS, en velkjent aktør i påbyggerbransjen. Tidligere har han
hatt stillinger som salgssjef for Renault Trucks Norge AS, produktsjef
for Volvo Lastebiler, serviceleder og salg til storkunder for samme
merke m.v.
Jeg er svært godt fornøyd med å ha rekruttert en kapasitet som Dag
Nordvik til NLF, sier Geir A. Mo. Norvik har en særdeles relevant
bakgrunn for stillingen, og dette sammen med hans personlige egenskaper
gjør at jeg er sikker på at han vil bidra svært positivt i vårt
arbeid for å bedre rammebetingelsene til norske transportører.
Norvik vil også få fagansvaret for bl.a NLFs tekniske faggruppe når
han tiltrer stillingen i løpet av våren.
NLFs tariff- og arbeidsgiverkonferanse 2017
NLFs tariff- og arbeidsgiverkonferanse 2017 arrangeres på Radisson Blue
Airport Hotel på Gardermoen den 22–23 mars.
Hovedtemaene på konferansen blir hvordan man kan skape den gode
sjåfør gjennom rekruttering og opplæring. I tillegg stiller vi
spørsmålet om arbeidsgiverens og sjåførens roller og ansvar ved bruk
av ny teknologi
En aktuell oppdatering om norsk økonomi, siste nytt fra arbeidet med
tariff-, arbeidsgiver- og andre spørsmål i NLF står også på
dagsorden. Sist men ikke minst vil vi framheve inspirasjonsforedraget
«Den beste utgaven av meg» ved Solfrid Flateby, konserndirektør i
BAVARIA NORDIC.
Fullt program finner man
her.
NLF Magasinet 2017
Årets første utgave av NLF magasinet er rett rundt hjørnet. Har du
tips eller sitter på saker du mener vi bør belyse nærmere ta kontakt
med Jan Harry Svendsen,
jhs@lastebil.no eller 93447754.
Her er produksjonsplanen for NLF Magasinet i 2017:
Utgave nr:
Materiellfrist:
Utgivelsesdato:
2 Fredag
24. mars Tirsdag 4. april
3 Fredag
5. mai Tirsdag 16. mai
4 Fredag
16. juni Tirsdag 27. juni
5 Fredag
18. august Tirsdag 29. august
6 Fredag
22. september Tirsdag 3. oktober
7 Fredag
27. oktober Tirsdag 7. november
8 Fredag
1. desember Tirsdag 12. desember
Har du tips?
Har du tips – eller jobber med noe du vil løfte frem – send en mail
til meg (
jhs@lastebil.no) eller stikk innom mitt kontor innerst i gangen.