Det er konklusjonen fra en undersøkelse som nylig ble gjennomført på oppdrag av den internasjonale veitransportunionen IRU og det tyske lastebileierforbundet.
Uavhengige institutter
Vi gjengir her noen av de resultatene som de to tyske forskningsinstituttene IFEU og SGKV kom fram til. IFEU har sett på energi- og miljøspørsmål. SGKV er spesialister på kombinerte transporter. Dr Ulrich Höpfner i IFEU uttalte at "våre undersøkelser viser at det å flytte gods fra lastebiler og vogntog til tog kan redusere energiforbruket og CO2 utslipp, men ikke hver gang og ikke automatisk."
Ikke nok i dybden
IRUs visepresident Hermann Grewer har pekt på at EU kommisjonens Hvitebok om transport har som mål å flytte gods fra vei til bane og sjøtransport, som kommisjonen hevder er mer miljøvennlig. Men kommisjonen la ikke samtidig fram dokumentasjon på at dette virkelig stemmer. Han mener at resultatene fra denne første dybdeundersøkelsen viser at det å flytte gods fra vei til jernbane ikke er noen garanti for mindre skade på miljøet.
Gir miljøgevinst, men...
Ifølge undersøkelsen, vil kombinerte transporter bare gi virkelig miljøgevinst i to tilfeller: Den ene er, paradoksalt nok, når strømmen som driver toget kommer fra en atomkraftstasjon eller fra en annen kilde som ikke forbrenner fossilt brennstoff i prosessen. Et norsk vannkraftverk vil være en slik kilde. Det andre tilfellet er når "mate-kjøring"og distribusjon på veien skjer over korte avstander eller i samme retning som hele transporten.
Ser på hele energi-forbruket
Forskerne så på forbruket av hva de kaller "primary energy" for veitransport. Med "primary energy" menes her samlet energiforbruk, fra produksjon av drivstoffet og inkludert det som går med i selve transportoperasjonen. Denne sammenliknes med tilsvarende forbruk for kombinerte transporter (diesel for lastebiler og tog pluss strøm for togene, som kommer fra forbrenning av olje eller atomkraftverk, vannkraftverk og andre fornybare kilder). Beregningen av strømforbruk ble hentet fra offentlig statistikk.
Fokus på kombi-transport
Undersøkelsen fokuserte på kombinert transport, fordi ren konvensjonell jernbanetransport ikke er et virkelig alternativ til veitransport. Undersøkelsen viste også at de såkalte "rullende landeveier" gjennom Østerrike, hvor hele vogntogkombinasjonen og sjåføren blir fraktet med toget, får dårligere resultat enn både ren veitransport og kombi-transporter, hvor bare godsenheten blir sendt med toget.
EU kommisjonens hvitebok skiller bare mellom konvensjonell jernbanetransport og kombinerte transporter og mellom ulike former for kombinert transport. IRUs undersøkelse sammenliknet kombinerte transporter med ren veitransport på 14 virkelige trans-europeiske strekninger, hvor forholdene ligger spesielt godt til rette for kombi-transport. Man kan tenke seg mange andre strekninger, hvor resultatene ville blitt dårligere.
Uansett hvilken vekt man legger på slike undersøkelser, bør denne gi en pekepinn om at det er uklokt å trekke forutfattede konklusjoner hvis man virkelig ønsker å minske negative miljøpåvirkninger. Så spørs det bare om europeiske transport- og miljøpolitikere er villige til å tenke den tanken