Mengden som kom inn i landet økte med 1,2 prosent, mens mengden som ble transportert ut økte med 8,4 prosent.
Antall biler som fraktet gods inn og ut av Norge økte med 4,3 prosent i samme periode, fra 141 000 i 3. kvartal 2001 til noe over 147 000 i 3. kvartal 2002. Hver lastebil fraktet i gjennomsnitt noe over 15,6 tonn gods over grensen, omtrent det samme som i 3. kvartal 2001.
Mest over Svinesund
Hittil i år (dvs. tre første kvartaler) er det blitt transportert nærmere 7,1 millioner tonn gods med lastebil inn og ut av Norge, en økning på 3,3 prosent sammenlignet med de første tre kvartalene av 2001.
Øker andelen
NLF kan legge til at hittil i år har norske lastebiler samtidig økt sin andel av de totale godsmengder inn og ut av landet. Hittil i år har norske biler fraktet 43,5 prosent av alt gods med lastebil, når man ser summen av last begge veier. Tilsvarende andel for året 2001 var 43,1 prosent. Hittil i år har andelen av godsmengden med svenskregistrerte biler gått tilbake til 37,6 prosent fra 38,1 prosent for året 2001.
Danske biler har samme andel (7,3 prosent) hittil i år som i hele fjor, finske biler har nedgang til 5,3 prosent (fra 5,5 prosent), mens andre land (enn de fire nordiske) til sammen har økt til 6,2 prosent (opp fra 6,0 prosent) av de samlede godsmengdene.
Større nyanser
Vi har også sett nærmere på grunnlagstallene i statistikken og kan opplyse at det er større nyanser når man ser på innpasserte og utpasserte godsmengder hver for seg: For det første frakter lastebilene mye mer gods inn i, enn ut av landet. Av de innpasserte godsmengdene frakter svenske biler mest, slik de har gjort siden midten på nittitallet; De tar ca 41 prosent av mengdene, mot våre vel 38 prosent. Av utpassert gods derimot, frakter norske biler fortsatt overlegent mest: Ut av landet frakter våre biler vel 50 prosent av godset, mens svenskene tar 33 prosent. Og uansett retning har norske biler økt sine andeler hittil i år, sammenliknet med 2001.