Strekningen mellom Frogner plass og Middelthuns gate skal rustes kraftig opp for å bedre fremkommelighet, trafikksikkerhet og områdets estestikk.
To faser
I første fase av arbeidene etableres det toveis trafikk på parksiden av Kirkeveien, mens selve anleggsarbeidene vil pågå på bysiden. Etter nyttår legges trafikken om for å fullføre andre halvdel av arbeidet. Da skal arbeidene pågå på parksiden, mens trafikken avvikles i toveis trafikk på bysiden av Kirkeveien.
Omfattende arbeid
Arbeidene omfatter en ombygging av Kirkeveien, der dagens to kjørefelt i hver retning reduseres til ett i hver retning for det meste av strekningen. Det lages et sykkelfelt i hver retning på kjørebanenivå, mens fortauet utvides på østsiden. Dagens grønne trikketrasé utvides med en meter og vil bli gjennomgående ved Gyldenløves gate. Traseen vil bli beplantet med trær i midten og etablert flere grøntrabatter. Sporveien vil skifte dagens slitte skinnegang
Arbeidene vil bli gjennomført i samarbeid med AS Oslo Sporveier og Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune, som vil få utført arbeider på vann- og avløpsledningen.
De signalregulerte gangfeltene ved Gyldenløves gate, Professor Dahls gate og Middelthuns gate skal fornyes. Ved hovedinngangen til Vigelandsparken og ved Frogner plass vil signalreguleringen fjernes og det etableres nye opphøyde gangfelt.
Full fart
Arbeidene vil foregå i to hovedfaser. Første fase er Kirkeveien, som skal stå ferdig i februar. Den andre er Frogner plass, som vil være ferdig sommeren 2003. Til våren skal det bygges ny rundkjøring på Frogner plass med trikkeholdeplass i midten.
- Av hensyn til alle aktører vil arbeidene bli utført så raskt som mulig. Vi vil ha aktivitet på anlegget fra kl. 07.00 til 23.00 på hverdager. I tillegg kommer vi til å ta en rekke helger i bruk, sier byggeleder Geir Erik Nilssen.