Det er hovedsakelig fotgjengere og syklister som rammes i disse ulykkene, forteller en pressemelding fra Statens vegvesen.
Lavere fartsgrenser
Virkemidlene som skal tas i bruk er blant annet lavere fartsgrenser, flere fartshumper, eget fareskilt for fartshumper og utvidet bruk av soneskilting. Dette går fram av "Forslag til fartsgrensekriterier innenfor tettbygd strøk" som nå sendes ut på høring.
Forslaget kan føre til at om lag 2000 km kommunal vei får satt ned fartsgrensen til 30 eller 40 km/t.
Flere fartshumper
I soner med fartsgrense 30, 40 eller 50 km/t, hvor skiltet fartsgrense ikke har hatt eller kan forventes å oppnå ønsket effekt, foreslår Vegdirektoratet at det lages fartshumper. I høringsforslaget fremmes det også pålegg om fartsdempende tiltak i tettbygd strøk, der over 15 prosent av bilistene bryter fartsgrensen.
100 millioner kroner
Etter Vegdirektoratets beregninger, kan det bli behov for rundt 2500 nye fartshumper, og kostnadene er beregnet til 100 millioner kroner. Til sammenligning tilsvarer 100 millioner kroner kostnadene samfunnet påføres som følge av fire dødsulykker i veitrafikken.
30-hump på 30-veier
I høringsforslaget går en også inn for at fartsgrensen skal være retningsgivende for utformingen av eventuelle fysiske fartsdempende tiltak. Det vil for eksempel si at "30-hump", en hump som krever at personbiler senker farten til 30 km/t for sikker passering, kun skal brukes på veier med fartsgrense 30 km/t. Tilsvarende gjelder for veier med fartsgrense 40 og 50 km/t, noe som bør kunne bidra til bedrede kjøreforhold for busser og er. I tillegg anbefaler veimyndigheten også å innføre et eget fareskilt for fartshump.
Soneskilting
Vegdirektoratet går også inn for en mer differensiert bruk av fartsgrenser i byer og tettsteder enn hva tilfellet er i dag. Bruk av soneskilting, det vil si at fartsgrensen omfatter et helt område og ikke bare enkelte veistrekninger, foreslås derfor utvidet til bruk i sentrumsområder og eventuelt andre egnete områder.
30-km + humper eller hopp
Det går også fram at vei eller gate inntil barneskoler, som krysses av et stort antall barn på vei til eller fra skolen, skal ha fartsgrensen 30 km/t forbi skolen. I tillegg skal fartsdempende tiltak i form av humper eller opphøyde gangfelt benyttes.