Fylkeskommunen reagerte med å skrive til bedriften og gi dem en frist for å skaffe lovlige løyver.
Ikke akseptabel reaksjon
Dette fant NLF så uakseptabelt at forbundet sendte brev til Samferdselsdepartementet om forholdet og ba dem instruere fylkeskommunen om hvordan slike saker skal behandles. Nylig sendte fylkeskommunen brev til lastebileieren med beskjed om at hans godsløyver ansees som ugyldige og skal returneres. Samtidig gikk melding til UP og trafikkstasjonene om å nedlegge forbud mot bruk av kjøretøyene med de ugyldige løyvene.
Garanti manglet
Grunnen til at løyvene ikke lenger var gyldige, var at lastebileieren ikke hadde sørget for økonomisk garanti etter de nye reglene. Som mange kjenner til, skulle slik garanti vært på plass senest 1. november 2001. I dette tilfellet hadde tiden gått uten at lastebileieren ordnet opp. Den 1. august 2002 kom det nye krav til kvalifikasjon for løyve. På det tidspunktet hadde bedriften ikke gyldige løyver, og dermed må de oppfylle de nye kvalifikasjonskravene for å få løyve. NLF pekte i sitt brev blant annet på at både den seriøse delen av bransjen og forbundet reagerte kraftig på at det ble sydd puter under armene på dem som neglisjerer betingelsene for å drive i næringen, ved at fylkeskommunen hadde gitt en ukes frist på å skaffe ny og riktig garanti. Dette er helt uakseptabelt, sa NLF på vegne av alle de lastebileiere som bestreber seg på å drive lovlig godstransport.
NLF er meget tilfreds med at Akershus fylkeskommune nå har tilbakekalt de ugyldige løyvene, slik at den ulovlige virksomheten kan stoppes.