Den mest oppsiktsvekkende og gledelige opplysningen statsråden kom med, var at et sentralt løyveregister nå vil komme – snart. Samferdselsdepartementet vil instruere fylkeskommunene om å integrere fylkenes løyveregistre med Vegdirektoratets nasjonale register. –Dette skal være operativt innen utgangen av året, lovet Skogsholm.

Staten har hovedansvaret, men…
Samferdselsministeren ga også begrunnelse for det man i transportnæringen har sett på som et brudd på veiloven, om at Staten har hovedansvaret for veiprosjekter. Dette skjedde gjennom vedtaket om at utbyggingen av ny bru ved Svinesund, skal fullfinansieres av bompenger fra et felles svensk-norsk innkrevingssystem ved riksgrensen. Bompengebetalingen skal omfatte all trafikk, også med privatbiler og i begge retninger. Her skal altså staten ikke delta med midler.

På spørsmål fra salen om dette, viste Skogsholm til at politikerne må finne penger på en annen måte, når statsbudsjettet blir satt under uventet press. I dette tilfellet oppsto denne situasjonen blant annet fordi det ble satt tak på barnehagebetaling. Dette førte til en uventet ny post på nåværende budsjett. Det samme skjedde da det helt plutselig ble bestemt at forskning ikke lenger skulle få tildelt tippemidler. Dermed havnet også de på budsjettet.

Alternativet er verre
-Alternativet til fullfinansiering ville bli å beholde dagens dårlige veistandard i 10 år til, med alle de problemer og ulykker det ville ført med seg, sa Torild Skogsholm.

Sammen kan vi skape bedre løsninger, sa transportarbeiderforbundet.
I et meget engasjert innlegg fortalte Lars M. Johnsen fra Norsk Transportarbeiderforbund om en undersøkelse, som de hadde foretatt om arbeidsforhold for yrkessjåfører. Sjåførene skulle svare på i alt 17 spørsmål om arbeidstider og arbeidsforhold.

Skremmende forhold
-Det er skremmende å se at mer enn 84 prosent av godssjåførene oppgir å ha mer enn 40 timers arbeidsuke, og at 30 prosent har mer enn 60 timers arbeidsuke i snitt, sa Johnsen. Skremmende var det også å høre at 6,6 prosent av godssjåførene svarte at de hadde vært i ulykker eller i nestenulykker i perioden fra og med april til og med juni 1999. Tallene var enda verre for bussjåfører og drosjesjåfører, der henholdsvis 30,4 prosent og 28,6 prosent hadde opplevd ulykker eller nestenulykker.

Fordel med flere organiserte
Etter å ha slått fast at det er myndighetenes ansvar å sørge for gode rammevilkår og god miljøpolitikk, utfordret Johnsen NLF til å være med å rydde innenfor bransjen. –Dere bør se fordelene ved å få en høyere organisasjonsgrad blant sjåførene, mente Johnsen. –Etablering av et tillitsmannsapparat vil føre til enklere kommunikasjon med ansatte, bedre arbeidsmiljø, mer stabil bemanning og gode og konstruktive forslag til forbedringer både for selskapet og de ansatte, hevdet han.

La oss samarbeide
For å lykkes med å løse dagens problemer og framtidas utfordringer, bør NTF og NLF utvikle og styrke det næringspolitiske samarbeidet, sa Lars M. Johnsen. Denne utfordringen er Norges Lastebileier-Forbund interessert i å ta, sa forbundsleder Erik Hundhammer i den påfølgende debatten.

-Dette er det viktige spørsmålet for norsk veitransport, sa forbundslederen.


-Transportnæringens utfordring er følgende, var Erik Hundhammers åpning på innledningen:

Nasjonalt er det å betjene kunder over hele landet på en forsvarlig måte uansett veistandard, topografiske og klimatiske forhold. Internasjonalt er det å betjene kundene i konkurranse med utenlandske aktører som både har andre rammebetingelser og andre lønnskostnader.

Dette er hovedspørsmålet
Forbundslederen pekte på at hovedspørsmålet for norsk veitransport er om veitransporten i fremtiden skal foregå på norske biler med norske sjåfører eller på utenlandske biler med utenlandske, og ofte billigere, sjåfører. Problemstillingen gjelder selv om transporten foregår i Norge.

Vi utfordrer

Erik Hundhammer utfordret politkerne både når det gjaldt arbeidet med å få til en bedre veistandard og rammebetingelser som skatte- og avgiftspolitikken. Og han minnet om at økt verdiskapning i fastlands-Norge er avhengig av at landet har en konkurransedyktig og effektiv veitransportnæring.