Fornyelsen av konsesjonen for ferjesambandet Moss-Horten ble offentliggjort i slutten november i fjor, etter at Bastø Fosen gjorde det klart at de ønsket fornyet konsesjon som sikkerhet for investeringer i nytt ferjemateriell.
Utfordret, men vant
Bastø Fosen ble så utfordret av Stavangerske AS, som også ønsket konsesjon for Horten Moss.Ved valget av Bastø Fosen har Vegdirektoratet lagt størst vekt på kvaliteten på ferjetilbudet og kostnader for trafikantene, forteller en melding fra Vegdirektoratet. Bastø Fosen har to relativt nye ferjer som i dag trafikkerer sambandet og skal nå bygge en tredje ferje.
Vil investere
Selskapet er også villig til å investere i en fjerde ferje, dersom behovet seinere skulle tilsi det. I konsesjonsvilkårene er det fastlagt at dette skal skje uten ytterligere kostnad for trafikantene. Vegdirektoratets avgjørelse er identisk med tilrådingene fra Østfold og Vestfold fylkeskommuner.
Utfordret, men vant
Bastø Fosen ble så utfordret av Stavangerske AS, som også ønsket konsesjon for Horten Moss.Ved valget av Bastø Fosen har Vegdirektoratet lagt størst vekt på kvaliteten på ferjetilbudet og kostnader for trafikantene, forteller en melding fra Vegdirektoratet. Bastø Fosen har to relativt nye ferjer som i dag trafikkerer sambandet og skal nå bygge en tredje ferje.
Vil investere
Selskapet er også villig til å investere i en fjerde ferje, dersom behovet seinere skulle tilsi det. I konsesjonsvilkårene er det fastlagt at dette skal skje uten ytterligere kostnad for trafikantene. Vegdirektoratets avgjørelse er identisk med tilrådingene fra Østfold og Vestfold fylkeskommuner.