Forordningen foreslår regler og tiltak for både før, etter og under transporten av dyrene og oppfordrer medlemslandene til å lage retningslinjer for beste praksis. Regelverket skal etter planen tre i kraft fra 2005.Alle har ansvar
I forslaget identifiserer Kommisjonen hvert ledd i transporten og hvem som har ansvar for de ulike delene.
I tillegg, introduseres blant annet kontroll via tachografen/den digitale fartsskriveren. Videre introduseres strengere regler for transporter over 9 timer og krav om 12 timer hvile. Kjøretøyene skal gjøres mer dyrevennlige, med mer plass for dyrene og for fór, ventilasjon, vann osv. Krav til maks temperatur under transport nevnes også. Alt skal tilpasses type dyr. Transport av svært unge dyr vil bli forbudt, sier forslaget. Det samme gjelder hundyr i en uke før og en uke etter fødsel.Forslaget slår også fast at dyr opplever mest stress i forbindelse med lasting og lossing. Derfor introduseres også regler for håndtering av ulike situasjoner før og etter transport, for eksempel ved slakterier eller i havner.
I forslaget identifiserer Kommisjonen hvert ledd i transporten og hvem som har ansvar for de ulike delene.
I tillegg, introduseres blant annet kontroll via tachografen/den digitale fartsskriveren. Videre introduseres strengere regler for transporter over 9 timer og krav om 12 timer hvile. Kjøretøyene skal gjøres mer dyrevennlige, med mer plass for dyrene og for fór, ventilasjon, vann osv. Krav til maks temperatur under transport nevnes også. Alt skal tilpasses type dyr. Transport av svært unge dyr vil bli forbudt, sier forslaget. Det samme gjelder hundyr i en uke før og en uke etter fødsel.Forslaget slår også fast at dyr opplever mest stress i forbindelse med lasting og lossing. Derfor introduseres også regler for håndtering av ulike situasjoner før og etter transport, for eksempel ved slakterier eller i havner.