Særlig er denne negative tendensen økende for fjørfe. Dyrehelsetilsynet konstaterer at transportavstandene for fjørfe til slakteri har økt de siste årene, som følge av endringer i slakteristrukturen. Fylkesveterinæren for Hedmark og Oppland har pekt på at i snitt dør 4-5 ganger så mange av kyllingene som transporteres til slakteri fra fjerntliggende områder sammenlignet med transporter fra nærområdet.
For verpehøns er andelen som dør under transport til slakteri og oppstalling på slakteri betydelig høyere enn for fjørfe generelt (i Hedmark og Oppland i overkant av 0,6%). Verpehøns har dårlig kondisjon og transportmetodene er for dårlig tilpasset dette, samtidig som det er grunn til å tro at systemene for fjørfetransport er tilpasset annen vegstandard, transportavstand og klima enn det vi har.
Det er i løpet av året gjennomført 1.322 inspeksjoner av transport av levende dyr, hvorav 752 under transport. Ved 129 (9,8 %) av inspeksjonene ble det funnet avvik fra regelverket. Det ble fattet i alt 43 vedtak med pålegg om utbedring, mens 5 av inspeksjonene resulterte i politianmeldelse.
De vanligste avvikene fra regelverket for transport av levende dyr var utforming og vedlikehold av transportmiddelet (36 tilfeller) og for stor dyretetthet på transportmiddelet (28 tilfeller). Totalt 57 dyr ble ved inspeksjon funnet uegnet til å gjennomføre transporten.
For verpehøns er andelen som dør under transport til slakteri og oppstalling på slakteri betydelig høyere enn for fjørfe generelt (i Hedmark og Oppland i overkant av 0,6%). Verpehøns har dårlig kondisjon og transportmetodene er for dårlig tilpasset dette, samtidig som det er grunn til å tro at systemene for fjørfetransport er tilpasset annen vegstandard, transportavstand og klima enn det vi har.
Det er i løpet av året gjennomført 1.322 inspeksjoner av transport av levende dyr, hvorav 752 under transport. Ved 129 (9,8 %) av inspeksjonene ble det funnet avvik fra regelverket. Det ble fattet i alt 43 vedtak med pålegg om utbedring, mens 5 av inspeksjonene resulterte i politianmeldelse.
De vanligste avvikene fra regelverket for transport av levende dyr var utforming og vedlikehold av transportmiddelet (36 tilfeller) og for stor dyretetthet på transportmiddelet (28 tilfeller). Totalt 57 dyr ble ved inspeksjon funnet uegnet til å gjennomføre transporten.