I NLF var man meget spent på hvilke overtredelser som skal føre til prikkbelastning.
Blant annet fryktet man etter de opprinnelige diskusjonene at blant annet brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene skulle føre til prikkbelastning. Ikke fordi forbundet ser lett på slike brudd. Men forbundet mente at for eksempel en overskridelse av daglig kjøretid på 15 minutter for å komme seg hjem og sove i egen seng ikke måtte føre til prikk. Hvis systemet med prikkbelastning skulle bli innført, måtte det konsentrere seg om de virkelig trafikkfarlige forseelsene. På et tidlig tidspunkt var det flere helt bagatellmessige forhold, som skulle føre til prikkbelastning. NLF mente det var helt galt. Ordningen måtte knyttes til de alvorlige forholdene, som førte til trafikkfarlige situasjoner. Dette var viktig også på grunn av folks forståelse for rett og galt og viktig og uviktig.
Her har myndighetene hørt oss. Det er ikke innført prikkbelastning for brudd på kjøre- og hviletidsreglene. De helt bagatellmessige overtredelsene er tatt ut av prikkmenyen, og de som kjører langt blir ikke ekstra belastet.
Da NLF behandlet saken i en høring i 2000, var forbundet prinsipielt imot prikkbelastningsordning. Blant annet, minnet NLF blant annet om at det ikke tas hensyn til førerkortbehovet ved prikktildelingen. Det tas heller ikke hensyn til at lastebilsjåføren kjører kanskje fem til ti ganger den distansen som personbilisten gjør. Dermed er det større fare for at han eller hun kan få oppsamlet de 8 prikkene i løpet av tre år som fører til tap av førerkort i seks måneder. Disse argumentene gjelder fremdeles. Men dagens forskrift er veldig mye bedre enn det opprinnelige forslaget. Så kanskje de nye reglene likevel er til å leve med?
Følgende fire typer overtredelser vil føre til
prikkbelastning:
Fartsovertredelser:
Overtredelse av fartsreglene når fartsgrensen på stedet er 60 km/t eller
lavere og fartsoverskridelsen er på mer enn 10 km/t . Overtredelse av fartsreglene når fartsgrensen på stedet er 70 km/t eller
høyere og fartsoverskridelsen er på mer enn 15 km/t.
Kjøring i strid med trafikklyssignal med fast eller blinkende rødt
lys
Ulovlig forbikjøring.
Overtredelser av vikepliktsregler.
Blant annet fryktet man etter de opprinnelige diskusjonene at blant annet brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene skulle føre til prikkbelastning. Ikke fordi forbundet ser lett på slike brudd. Men forbundet mente at for eksempel en overskridelse av daglig kjøretid på 15 minutter for å komme seg hjem og sove i egen seng ikke måtte føre til prikk. Hvis systemet med prikkbelastning skulle bli innført, måtte det konsentrere seg om de virkelig trafikkfarlige forseelsene. På et tidlig tidspunkt var det flere helt bagatellmessige forhold, som skulle føre til prikkbelastning. NLF mente det var helt galt. Ordningen måtte knyttes til de alvorlige forholdene, som førte til trafikkfarlige situasjoner. Dette var viktig også på grunn av folks forståelse for rett og galt og viktig og uviktig.
Her har myndighetene hørt oss. Det er ikke innført prikkbelastning for brudd på kjøre- og hviletidsreglene. De helt bagatellmessige overtredelsene er tatt ut av prikkmenyen, og de som kjører langt blir ikke ekstra belastet.
Da NLF behandlet saken i en høring i 2000, var forbundet prinsipielt imot prikkbelastningsordning. Blant annet, minnet NLF blant annet om at det ikke tas hensyn til førerkortbehovet ved prikktildelingen. Det tas heller ikke hensyn til at lastebilsjåføren kjører kanskje fem til ti ganger den distansen som personbilisten gjør. Dermed er det større fare for at han eller hun kan få oppsamlet de 8 prikkene i løpet av tre år som fører til tap av førerkort i seks måneder. Disse argumentene gjelder fremdeles. Men dagens forskrift er veldig mye bedre enn det opprinnelige forslaget. Så kanskje de nye reglene likevel er til å leve med?
Følgende fire typer overtredelser vil føre til
prikkbelastning:
Fartsovertredelser:
Overtredelse av fartsreglene når fartsgrensen på stedet er 60 km/t eller
lavere og fartsoverskridelsen er på mer enn 10 km/t . Overtredelse av fartsreglene når fartsgrensen på stedet er 70 km/t eller
høyere og fartsoverskridelsen er på mer enn 15 km/t.
Kjøring i strid med trafikklyssignal med fast eller blinkende rødt
lys
Ulovlig forbikjøring.
Overtredelser av vikepliktsregler.