Sverige vil satse stort på fotobokser for å begrense antall ulykker forårsaket av for høy fart på svenske veier. Fra årsskiftet vil antallet kameraer langs svenske veier fordobles fra dagens 170 til 340 fotobokser og i alt vil 53 veier bli bevoktet på denne måten.
Mangler ressurser
Det eneste problemet for svensk politi er mangel på ressurser til å bytte ut filmene, og dette fører til at bare ett av 10 kameraer skal være i drift og bare én time per døgn. Politiet i Sverige mener at denne løsningen likevel vil ha en effekt, fordi bilistene ikke vet hvilke fotobokser som er i drift og hvilke som ikke er det. Motivet for å installere fotobokser er heller ikke for å skaffe flere kroner i statskassen, men mer av sikkerhetsmessige årsaker.
Avskrekking viktigst
Bøtene betraktes som en sekundær bieffekt.I fjor ble 130 000 bilførere bøtelagt for fartsovertredelser i Sverige, men bare 3 000 ble straffet etter at de ble fanget opp av radarkameraer. I første halvår ble bare 1600 bilførere bøtelagt av de 2 629 som ble fotografert.
Gjemmer seg
Problemet for politiet er å klare å identifisere bilførerne på de bildene de har tatt av fartsovertredere, noe som førte til at omkring halvparten av alle registrerte slapp å bli bøtelagt. Politiet har oppdaget at så snart en bilfører blir klar over at det er risiko for å bli fotografert, dekker sjåføren ansiktet med hender eller klær. Det har også ofte vært vanskelig å identifisere personene på grunn av dårlig billedkvalitet. Ifølge svensk lov må bilder som brukes til å bøtelegge personer være så skarpe at identifikasjonen kan skje uten at det er noen som helst tvil om hvem sjåføren er.
Senker farten
En analyse foretatt av Svensk Väg- og Trafikforskningsinstitut viser at antall ulykker har blitt redusert med minst 10 prosent på vegstrekninger ustyrt med radarkameraer. Ved bruk av synlig kamera senker alle farten særlig de som kjører meget fort. Ulykkesrisikoen reduseres og det samme skjer med samfunnskostnadene for hver enkeltulykke ifølge rapporten.
Ifølge instituttets analyser senkes hastigheten på en 90 kms veg i gjennomsnitt til 93 km/t når bilistene ser et kontrollkamera, og fartsreduksjonen er størst blant bilistene som holder høyest fart. (Media Press)
Mangler ressurser
Det eneste problemet for svensk politi er mangel på ressurser til å bytte ut filmene, og dette fører til at bare ett av 10 kameraer skal være i drift og bare én time per døgn. Politiet i Sverige mener at denne løsningen likevel vil ha en effekt, fordi bilistene ikke vet hvilke fotobokser som er i drift og hvilke som ikke er det. Motivet for å installere fotobokser er heller ikke for å skaffe flere kroner i statskassen, men mer av sikkerhetsmessige årsaker.
Avskrekking viktigst
Bøtene betraktes som en sekundær bieffekt.I fjor ble 130 000 bilførere bøtelagt for fartsovertredelser i Sverige, men bare 3 000 ble straffet etter at de ble fanget opp av radarkameraer. I første halvår ble bare 1600 bilførere bøtelagt av de 2 629 som ble fotografert.
Gjemmer seg
Problemet for politiet er å klare å identifisere bilførerne på de bildene de har tatt av fartsovertredere, noe som førte til at omkring halvparten av alle registrerte slapp å bli bøtelagt. Politiet har oppdaget at så snart en bilfører blir klar over at det er risiko for å bli fotografert, dekker sjåføren ansiktet med hender eller klær. Det har også ofte vært vanskelig å identifisere personene på grunn av dårlig billedkvalitet. Ifølge svensk lov må bilder som brukes til å bøtelegge personer være så skarpe at identifikasjonen kan skje uten at det er noen som helst tvil om hvem sjåføren er.
Senker farten
En analyse foretatt av Svensk Väg- og Trafikforskningsinstitut viser at antall ulykker har blitt redusert med minst 10 prosent på vegstrekninger ustyrt med radarkameraer. Ved bruk av synlig kamera senker alle farten særlig de som kjører meget fort. Ulykkesrisikoen reduseres og det samme skjer med samfunnskostnadene for hver enkeltulykke ifølge rapporten.
Ifølge instituttets analyser senkes hastigheten på en 90 kms veg i gjennomsnitt til 93 km/t når bilistene ser et kontrollkamera, og fartsreduksjonen er størst blant bilistene som holder høyest fart. (Media Press)