Sagelv mener at nå må man protestere høylytt på at en så viktig vegutbedring blir stoppet. Sørkjosfjellet er en flaskehals på E6, som det må gjøres noe med. Det er faktisk den vegbiten som har høyest årsdøgn trafikk i Nord-Troms og har en heller lav kvalitet med elendig fremkommelighet.
Distrikts-Norge må protestere på at så mye av midlene går til utbygging av Bjørvika i Oslo og til jernbanen. Sagelv frykter også ytterligere negative konsekvenser for vegnettet i hele landsdelen, når vegmidlene blir skjeft fordelt.
Bjørvika
NLF merker seg at staten går tungt inn i byutviklingsområdet Bjørvika med ny opera i Oslo. Måten dette gjøres på, vil binde opp midler i lang tid, noe som distrikts-Norge vil lide under hvis ikke bevilgningene til Oslo kompenseres. NLF er kritisk til at midler fra samferdselsbudsjettet skal brukes på denne måten i Oslo.
Rammene for små
NLF mener forslaget til budsjett heller ikke denne gang tar det store etterslepet på alvor. Rammene er altfor små og da ryker slike prosjekter som på Sørkjosfjellet. Selv ikke økt satsing på stamveinettet bidrar til å redusere etterslepet som nå er 1,2 mrd kroner, i forhold til handlingsprogrammets rammer, i særlig grad. Tas det øvrige riksveinettet med, blir etterslepet på hele 1,5 mrd kroner. Etterslepet på drift og vedlikehold er i følge forslaget til Nasjonal Transportplan på hele 11 mrd kroner. NLF kan vanskelig se at dette beløpet reduseres vesentlig med dette forslaget til budsjett.
Stortinget må reagere
Opposisjonen på Stortinget kan umulig være tilfreds med Regjeringens forslag til samferdselsbudsjett, selv om det har positive trekk, bl.a. med utbedring av spesielle flaskehalser. Dette bør det satses mer på for å sikre transportårer med bedre fremkommelighet. Budsjettforslaget er nok ment å bidra til "friskere" veier, men realiteten er at pasienten igjen har fått kunstig åndedrett.
Distrikts-Norge må protestere på at så mye av midlene går til utbygging av Bjørvika i Oslo og til jernbanen. Sagelv frykter også ytterligere negative konsekvenser for vegnettet i hele landsdelen, når vegmidlene blir skjeft fordelt.
Bjørvika
NLF merker seg at staten går tungt inn i byutviklingsområdet Bjørvika med ny opera i Oslo. Måten dette gjøres på, vil binde opp midler i lang tid, noe som distrikts-Norge vil lide under hvis ikke bevilgningene til Oslo kompenseres. NLF er kritisk til at midler fra samferdselsbudsjettet skal brukes på denne måten i Oslo.
Rammene for små
NLF mener forslaget til budsjett heller ikke denne gang tar det store etterslepet på alvor. Rammene er altfor små og da ryker slike prosjekter som på Sørkjosfjellet. Selv ikke økt satsing på stamveinettet bidrar til å redusere etterslepet som nå er 1,2 mrd kroner, i forhold til handlingsprogrammets rammer, i særlig grad. Tas det øvrige riksveinettet med, blir etterslepet på hele 1,5 mrd kroner. Etterslepet på drift og vedlikehold er i følge forslaget til Nasjonal Transportplan på hele 11 mrd kroner. NLF kan vanskelig se at dette beløpet reduseres vesentlig med dette forslaget til budsjett.
Stortinget må reagere
Opposisjonen på Stortinget kan umulig være tilfreds med Regjeringens forslag til samferdselsbudsjett, selv om det har positive trekk, bl.a. med utbedring av spesielle flaskehalser. Dette bør det satses mer på for å sikre transportårer med bedre fremkommelighet. Budsjettforslaget er nok ment å bidra til "friskere" veier, men realiteten er at pasienten igjen har fått kunstig åndedrett.