Svak nedgang
Etter 1999 viser statistikken en liten, men gradvis nedgang i transportert mengde for godstransport på veg. Transportarbeidet derimot viser en økning fra år til annet og har aldri vært høyere enn i 2002 med 13,6 milliarder tonnkilometer. Den gjennomsnittlige transportlengden per tonn er således økende og utgjorde knapt 54 km i 2002 sammenlignet med drøyt 48 km i 1999, skriver SSB.
Hvorfor?
NLF har kontaktet SSB med tilleggspørsmål til opplysningene om at innenlandske godsmengder på norske lastebiler går ned, ettersom dette er viktige funn som må kunne forklares på en god måte. SSBs tilbakemelding inneholder imidlertid ingen offisielle forklaringer på nedgangen, og vi må derfor nøye oss med egne antagelser. Vi tror det er to hovedårsaker til den registrerte nedgangen:
"Spiser" traktor av kaka?
Den ene forklaringen kan knyttes opp mot den såkalte traktorproblematikken: NLF/næringen opplever at traktorer altså per definisjon ikke lastebiler blir en stadig viktigere konkurrent til anleggsbiler når det gjelder frakt av grus, sand, stein osv., som tidligere har utgjort den klart største varegruppen for frakt med lastebil, målt i tonn. Det er jo klart at dersom de store, hurtiggående traktorene spiser tonn fra tipp-/anleggsbilene, blir SSBs statistikk over transportytelser med norske godsbiler ikke lenger fullt forklarende til hva som fraktes av godsmengder på veg. SSB opplyser da også på vår forespørsel at i den grad traktorer trafikkerer det offentlige veinettet og det i økende omfang, har vi et forhold som statistikken ikke fanger opp og som vil bidra til at godsmengden ikke øker i samme takt som transportarbeidet.
- Og utlendingene?
Den andre sannsynlige forklaringen er selvfølgelig at utenlandske lastebiler produserer stadig mer transport i Norge, og at dette nå begynner å gi tydelige utslag i statistikken for de norske lastebilene. NLF ønsker derfor tilleggsstatistikk, som kan vise noe om dette. Men SSB opplyser at det fortsatt ikke finnes noen endelig/offisiell sammenstilling av hva andre lands lastebiler produserer i Norge. Det skal imidlertid være et møte om godstransport med lastebil i Eurostat (den europeiske statistikkorganisasjonen) i Luxemburg i november. SSB regner med at de vil vite mer om muligheten for å sammenstille internasjonal statistikk etter det møtet.
NLF vil selvfølgelig følge opp denne saken. Den vedkommer mange viktige, næringspolitiske saker for bransjen.
Ole H. Øen
Etter 1999 viser statistikken en liten, men gradvis nedgang i transportert mengde for godstransport på veg. Transportarbeidet derimot viser en økning fra år til annet og har aldri vært høyere enn i 2002 med 13,6 milliarder tonnkilometer. Den gjennomsnittlige transportlengden per tonn er således økende og utgjorde knapt 54 km i 2002 sammenlignet med drøyt 48 km i 1999, skriver SSB.
Hvorfor?
NLF har kontaktet SSB med tilleggspørsmål til opplysningene om at innenlandske godsmengder på norske lastebiler går ned, ettersom dette er viktige funn som må kunne forklares på en god måte. SSBs tilbakemelding inneholder imidlertid ingen offisielle forklaringer på nedgangen, og vi må derfor nøye oss med egne antagelser. Vi tror det er to hovedårsaker til den registrerte nedgangen:
"Spiser" traktor av kaka?
Den ene forklaringen kan knyttes opp mot den såkalte traktorproblematikken: NLF/næringen opplever at traktorer altså per definisjon ikke lastebiler blir en stadig viktigere konkurrent til anleggsbiler når det gjelder frakt av grus, sand, stein osv., som tidligere har utgjort den klart største varegruppen for frakt med lastebil, målt i tonn. Det er jo klart at dersom de store, hurtiggående traktorene spiser tonn fra tipp-/anleggsbilene, blir SSBs statistikk over transportytelser med norske godsbiler ikke lenger fullt forklarende til hva som fraktes av godsmengder på veg. SSB opplyser da også på vår forespørsel at i den grad traktorer trafikkerer det offentlige veinettet og det i økende omfang, har vi et forhold som statistikken ikke fanger opp og som vil bidra til at godsmengden ikke øker i samme takt som transportarbeidet.
- Og utlendingene?
Den andre sannsynlige forklaringen er selvfølgelig at utenlandske lastebiler produserer stadig mer transport i Norge, og at dette nå begynner å gi tydelige utslag i statistikken for de norske lastebilene. NLF ønsker derfor tilleggsstatistikk, som kan vise noe om dette. Men SSB opplyser at det fortsatt ikke finnes noen endelig/offisiell sammenstilling av hva andre lands lastebiler produserer i Norge. Det skal imidlertid være et møte om godstransport med lastebil i Eurostat (den europeiske statistikkorganisasjonen) i Luxemburg i november. SSB regner med at de vil vite mer om muligheten for å sammenstille internasjonal statistikk etter det møtet.
NLF vil selvfølgelig følge opp denne saken. Den vedkommer mange viktige, næringspolitiske saker for bransjen.
Ole H. Øen