Hvorfor var NLF der, midt på blanke torsdagsformiddagen? Grunnen var at vi fikk en overraskende og gledelig henvendelse: Sosial- og helsedirektoratet og Rådet for psykisk helse er i gang med en fem-årig informasjonskampanje om arbeid og psykisk helse. Som et ledd i denne kampanjen utfordrer de bedrifter til å satse ekstra sterkt på det psykososiale arbeidsmiljøet i bedriften. For å få til det, har Rådet startet en stafett, Jobb for livet-stafetten. Der får to bedrifter hvert år 50 000 kroner til tiltak som skal føre til at folk trives og gjør en bedre jobb. Hver etappe er på et år, og stafettpinnen går videre i oktober.
I fjor var det NSB og reklamebyrået JBR McCann som startet den fem-årige kampanjen. I den viktige og krevende 2. etappen overlot NSB stafettpinnen til NLF, mens JBR McCann utfordret Nationalteateret.
Hvorfor NLF?
Ja, vi måtte spørre. Svaret var enkelt og gledelig: NSB hadde merket seg NLFs satsing på Kollegahjelpen, en støtteordning som likner mye på det NSB selv har. Vi har respekt for og setter pris på våre konkurrenter, sa konsernsjef Einar Enger da han ga stafettpinnen videre. Han mente at lastebilsjåførene kommer i situasjoner som likner mye på den NSBs togpersonell plutselig kommer opp i ved alvorlige ulykker. Men med en forskjell, sa konsernsjefen: -Lastebilsjåførene er enda mer alene enn jernbanens folk er.
Kollegahjelpen viktig
-Vi satser på dette arbeidet, sa NLFs adm. direktør