Sjøtransporten stod for en produksjon på 14,5 milliarder tonnkilometer eller om lag halvparten av den samlede tonnkilometerproduksjonen på fastlandet i 2001. Dette var en økning på drøyt 6 prosent fra 2000. I de tre siste årene har transportarbeidet på vei vært lavere enn på kjøl etter å ha vært høyere i perioden 1994-1998. I 2001 stod veitransporten for 13,3 milliarder tonnkilometer, en økning på 2,1 prosent fra 2000.
Transportlengden øker
Det ble transportert 341 millioner tonn gods på fastlandet i alt i 2001, en ubetydelig nedgang fra året før. 257 millioner tonn eller tre firedeler av samlet godsmengde ble transportert med godsbil. Dette var en nedgang på 0,5 prosent fra 2000. For sjøtransporten var nedgangen fra 2000 til 2001 på drøyt 1 prosent til 78 millioner tonn. Begge næringene kjennetegnes av at den gjennomsnittlige transportlengden per tonn øker, slik at transportarbeidet øker til tross for nedgangen i godsmengden. Jernbanetransporten økte fra 5,9 til 6,3 millioner tonn eller med knapt 7 prosent fra 2000 til 2001. Også for jernbanen øker den gjennomsnittlige transportlengden per tonn. Mens transportarbeidet målt i tonnkilometer var på 1 775 millioner i 2000, var dette økt til 1 933 millioner i 2001, en økning på 9 prosent. Transportarbeidet for lufttransporten gikk noe tilbake i 2001.
Gass fra kontinentalsokkelen øker
Transporten av olje og gass på skip og i rør fra norsk kontinentalsokkel til fastlandet målt i tonnkilometer har vært stabil de siste årene med en samlet årlig produksjon på om lag 20 milliarder tonnkilometer. For 2001 er det imidlertid en uvanlig sterk økning, fra 20,7 milliarder tonnkilometer i 2000 til 24,1 milliarder tonnkilometer i 2001, en økning med 16,5 prosent. Denne veksten kan alene tilskrives gasstransporten i rør, som nesten doblet produksjonen målt i tonnkilometer. Det ble transportert 98 millioner tonn olje og gass fra norsk kontinentalsokkel til norske raffinerier i 2001. Dette var en økning på 2 prosent fra 2000, men lavere enn i 1999 da 101 millioner tonn ble fraktet i henholdsvis rør og på skip. Statistikken viser likevel at det har vært relativt små endringer i denne transporten de seneste årene for både oljetransport med skip, oljetransport i rør og gasstransport i rør.
Kilde: Statistisk sentralbyrå