Samferdselsministerens politiske rådgiver, Alfred Bjørlo, og Per Østvold, leder i Norsk Transportarbeiderforbund, var med i panelet. Østvold tegnet et skrekkbilde av den sosiale dumping norske transportarbeidere kunne komme til å oppleve som en følge av EU-utvidelsen. Temaet tente også medlemmene i vårt forbund, forteller Erik Hundhammer, som enstemmig ble gjenvalgt som leder i NLF.
Vår organisasjon var mer opptatt av å få politikerne til å våkne og gjennomføre en harmonisering av det norske avgiftsnivået slik at det kom mer på linje med de rammevilkår inklusive avgifter våre kolleger i andre land har. Når det gjelder den billige utenlandske arbeidskraften, er det vår mening at for dem som vil drive virksomhet på det kontinentale markedet, vil det nok være en nødvendighet å bruke den utenlandske arbeidskraften. Dette vil være helt nødvendig for å kunne konkurrere på lik linje med de andre som kjører på dette markedet, sier Hundhammer.
Kritikk av svak norsk veikvalitet
NLF-lederen understreker at forbundets medlemmer under landsmøtet var svært opptatt av den dårlige norske veikvaliteten.
Vi synes det er deprimerende at mens 8,6 % av det norske statsbudsjettet i 1986 gikk til samferdselsformål, var tallet i 2002 helt nede i 3,2 %.
Slutt med bompenger!
- Det kom også klart fram på landsmøtet at forbundets medlemmer synes det er riv ruskende galt at staten lar bompenger dekke en stadig større andel av veimidlene. Dette er en ren ansvarsfraskrivelse og vitner om liten vilje til å se den store betydning gode veier har for både norsk næringsliv og for vårt bosettingsmønster, sier Erik Hundhammer.
Tlf til Erik Hundhammer: 98 25 67 30