Senest i januar i år fikk vi klar beskjed om at det var krav til kontroll også på kjøretøy hvor bruken av kjøretøyet tilsa at man ikke trengte fartskriver, for eksempel bilbergere, renovasjonsbiler, brannbiler, melketransport, osv., når kjøretøyet hadde fartskriver innmontert.
Nå har altså Vegdirektoratet forandret mening og fulgt NLFs oppfordring om å la disse få slippe kostnadene det er med å foreta en unødvendig kontroll hvert annet år. Dette er dessuten i tråd med praksis i våre naboland.
MERKfor øvrig at det i en orientering fra Vegdirektoratet heter at i forbindelse med periodisk kjøretøykontroll (PKK),må man selv uoppfordret gjøre kontrollorganet oppmerksom på at fartskriver ikke er påkrevd i henhold til forordning(EØF) nr. 3821/85. Glemmer man dette vil man kunne få mangellapp og ikke godkjent kontrollpunkt.
Nå har altså Vegdirektoratet forandret mening og fulgt NLFs oppfordring om å la disse få slippe kostnadene det er med å foreta en unødvendig kontroll hvert annet år. Dette er dessuten i tråd med praksis i våre naboland.
MERKfor øvrig at det i en orientering fra Vegdirektoratet heter at i forbindelse med periodisk kjøretøykontroll (PKK),må man selv uoppfordret gjøre kontrollorganet oppmerksom på at fartskriver ikke er påkrevd i henhold til forordning(EØF) nr. 3821/85. Glemmer man dette vil man kunne få mangellapp og ikke godkjent kontrollpunkt.